Svar: Forfra med at vænne fra bryst om natten

9. november 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor

Jeg synes du skal amme din datter, når hun vågner og se om det ikke kan gøre at hun så falder i søvn igen med det samme og på den måde sover bedre om natten igen. Det er netop vigtigt at hun ikke begynder at vende op og ned på nat og dag, som du selv er inde på.

Derudover tænker jeg at hun lige nu, både i kraft af sin alder og sygdom har behov for lidt ekstra tryghed og nærhed og derfor er det helt okay at du ammer hende, når hun vågner ved halv to tiden. Gør det et par dage og se om der så kommer mere ro på hende igen. Forsøg evt. at putte hende i egen seng igen efter amning, så hun fortsat vendes til at sove alene. Og hvis det ikke dur, så må hun have lov ...

Annonce

... til at sove hos jer. Det er en fase hun er i og det er helt okay.

Når I så alle (forhåbentlig) har fået lidt mere sammenhængende nattesøvn og lidt mere overskud, så er det tiden at vende hende fra igen. Atter forsøge at se om ikke hun kan sove videre uden brystet og nøjes med lidt beroligende kærtegn, en hånd at holde i osv. Men hun skal lige have en erfaring med sig om at hun trygt og roligt kan sove videre og at det er om natten hun sover, - inden I begynder med det:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sådan er det med børn, altid to skridt frem og et tilbage og når børn bliver syge, så vælter de ellers så gode rytmer, men man kan sagtens komme tilbage igen:o)

Fortsat held og lykke og fortsat god søndag:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.