Svar: Forfra med at vænne fra bryst om natten
9. november 2007
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Jeg synes du skal amme din datter, når hun vågner og se om det ikke kan gøre at hun så falder i søvn igen med det samme og på den måde sover bedre om natten igen. Det er netop vigtigt at hun ikke begynder at vende op og ned på nat og dag, som du selv er inde på.
Derudover tænker jeg at hun lige nu, både i kraft af sin alder og sygdom har behov for lidt ekstra tryghed og nærhed og derfor er det helt okay at du ammer hende, når hun vågner ved halv to tiden. Gør det et par dage og se om der så kommer mere ro på hende igen. Forsøg evt. at putte hende i egen seng igen efter amning, så hun fortsat vendes til at sove alene. Og hvis det ikke dur, så må hun have lov til at sove hos jer. Det er en fase hun er i og det er helt okay.
Når I så alle (forhåbentlig) har fået lidt mere sammenhængende nattesøvn og lidt mere overskud, så er det tiden at vende hende fra igen. Atter forsøge at se om ikke hun kan sove videre uden brystet og nøjes med lidt beroligende kærtegn, en hånd at holde i osv. Men hun skal lige have en erfaring med sig om at hun trygt og roligt kan sove videre og at det er om natten hun sover, - inden I begynder med det:o)
Sådan er det med børn, altid to skridt frem og et tilbage og når børn bliver syge, så vælter de ellers så gode rytmer, men man kan sagtens komme tilbage igen:o)
Fortsat held og lykke og fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske