Svar: Jeg vil stoppe med at amme
1. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Jeg har fuld forståelse for at du ønsker at stoppe amningen, det har kostet blod sved og tårer og jeg synes faktisk det er flot at du har holdt ud så længe! Og selvfølgelig er du en god mor, det er der slet ikke tvivl om!!!
Men problematisk er det at stoppe amning, når Sofus ikke tager flaske og det lyder som om at I har forsøgt alt. Det eneste jeg ikke kan se at I har gjort er udmalket modermælk, men om det virker, jeg tvivler...
Selvom sukkervand ikke virker, så kan I også forsøge at komme lidt sukker i modermælkserstatningen for at se om han så hellere vil tage den, men hvis problemet er at han slet ikke vil svøbe om flasken, så er det jo lige meget hvad der er i.
Der er ikke andet for end at blive ved med at prøve og også prøve, når han sover, som jeg ved du også har benyttet dig af ved amning, forsøge igen og igen. Han er for lille til at kunne tage sit mælkebehov af en kop og via maden, så hvis du stopper amningen nu, så er han nødt til at tage den flaske. Som du skriver vil 4 amninger/flaske normalt være mindst det han skal have ved siden af sine 3 gange skemad, for at blive dækket. De fleste børn spiser fortsat mere end dette, når de kun er 4 måneder gamle...
Måske vil det hjælpe at du slet ikke var der. Hvad ville der ske hvis du ikke var hjemme en dag og Sofus skulle passes af far eller en anden, bedstemor f.eks. I hvert fald en som ikke går i panik og som kan klare at han græder.. Nogle gange så er det eneste der virker, at der kommer en anden på og at mor og dermed amningen er væk og udelukket...
I skal naturligvis være opmærksomme på, hvordan I holder flasken, når I giver ham den, men det er I sikkert også. Det hjælper nogle gange at holde så langt nede på flasken, at man kan komme til at berøre barnets kinder imens. Det at kunne stimulerer kinderne med tommel og langefinger imens man holder flasken i barnets mund, kan nogle gange få barnet til at tage fat... Flasken skal pege op mod ganen, hvor sutterefleksen sidder.
Jeg håber det vil lykkes for jer, krydser alt hvad krydses kan, rigtig meget held og lykke:o) Stort knus fra mig til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske