Svar: Jeg vil stoppe med at amme

1. november 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lone

Jeg har fuld forståelse for at du ønsker at stoppe amningen, det har kostet blod sved og tårer og jeg synes faktisk det er flot at du har holdt ud så længe! Og selvfølgelig er du en god mor, det er der slet ikke tvivl om!!!

Men problematisk er det at stoppe amning, når Sofus ikke tager flaske og det lyder som om at I har forsøgt alt. Det eneste jeg ikke kan se at I har gjort er udmalket modermælk, men om det virker, jeg tvivler...

Selvom sukkervand ikke virker, så kan I også forsøge at komme lidt sukker i modermælkserstatningen for at se om han så hellere vil tage den, men hvis problemet er at han slet ikke vil svøbe om flasken, så er det jo lige meget hvad der er i.

Der er ikke andet for end at blive ved med at prøve og også prøve, når han sover, som jeg ved du også har benyttet dig af ved amning, forsøge igen og igen. Han er for lille til at kunne tage sit mælkebehov af en kop og via maden, så hvis du stopper amningen nu, så er han nødt til at tage den flaske. Som du skriver vil 4 amninger/flaske normalt være mindst ...

Annonce

... det han skal have ved siden af sine 3 gange skemad, for at blive dækket. De fleste børn spiser fortsat mere end dette, når de kun er 4 måneder gamle...

Måske vil det hjælpe at du slet ikke var der. Hvad ville der ske hvis du ikke var hjemme en dag og Sofus skulle passes af far eller en anden, bedstemor f.eks. I hvert fald en som ikke går i panik og som kan klare at han græder.. Nogle gange så er det eneste der virker, at der kommer en anden på og at mor og dermed amningen er væk og udelukket...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I skal naturligvis være opmærksomme på, hvordan I holder flasken, når I giver ham den, men det er I sikkert også. Det hjælper nogle gange at holde så langt nede på flasken, at man kan komme til at berøre barnets kinder imens. Det at kunne stimulerer kinderne med tommel og langefinger imens man holder flasken i barnets mund, kan nogle gange få barnet til at tage fat... Flasken skal pege op mod ganen, hvor sutterefleksen sidder.

Jeg håber det vil lykkes for jer, krydser alt hvad krydses kan, rigtig meget held og lykke:o) Stort knus fra mig til dig.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder