Brev:
Jeg vil stoppe med at amme
1. november 2007
Alder:
4 mdr.
Jeg vil stoppe med at amme
Hej Helen
Så har jeg igen brug for et par gode råd.
Jeg har nu kæmpet for min amning af Sofus i 1½ måned. Det går værre end nogensinde og jeg kan ikke mere.
Han er nu 4½ måned og får grød to gange dagligt. Her spiser han ca 1 dl og øver sig i at drikke på kop til. Han er glad for grøden og jeg starter snart det tredje måltid, da hans mave ikke gør vrøvl. Derudover lyder det ideelt at han bliver ammet. Det bliver han også pt, men det er en kamp af en anden verden. Det er ikke længere nok at putte og vugge ham og så lægge ham til. Han skal sove og afviser brystet et utal af gange før han endelig tager fat. Heller ikke om natten er det let.
Det fylder alt i min hverdag og tager flere timer dagligt. Jeg er ked af det, træt og irritabel for så at komme til overfladen og være lidt normal når han endelig har spist. Det holder ikke hverken for mig selv eller resten af familien. Jeg har grædt så mange tårer og søgt i øst og vest uden at finde en udvej. Ingen synes at have oplevet lignende og jeg er ved at tro at jeg er alene med problemet. Jeg føler mig som den dårligste mor i verden, hvilket jeg rationelt godt ved ikke er sandt, men situationen får det værste op i mig. Jeg kan virkelig ikke mere og jeg bliver skør, hvis dette mareridt ikke får en ende.
Hele omdrejningspunktet er at han ikke kan finde ud af eller ikke vil tage flaske. Hvad gør man så? Vi har prøvet forskellige erstatninger og flere forskellige sutter. Heller ikke den sut der minder om hans narresut synes at virke. Far har givet, jeg har givet, han har ligget ned, siddet op, været mæt og meget sulten. Vi har for at teste ham lavet sukkervand, også uden held. Som du nok kan læse er et godt råd kostbart. Hvordan får vi ham til at tage flaske?
Han får 3-400 ml mælk i den grød han kan spise hvis han får tre måltider dagligt. Så han er vel brug for 3-4 ammemåltider eller flasker herudover?
Mange hilsner Lone