Svar: Amning for dummies

31. oktober 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sine

Tillykke tillykke, dejligt at I har fået en lille prinsesse og så med lidt temperament kan jeg høre... hvem mon hun har det fra???

Hun er jo stadig ikke så gammel og din mælk skal lige finde ud af at regulere sig ind efter hendes behov. Derfor er brysterne nogle gange mere spændte end andre gange og samtidig overproducerer du også lidt i øjeblikket, så hun sandsynligvis nogle gange er ved at kløjs i det - det går simpelthen for hurtigt til at hun kan følge med og så bliver hun lidt irriteret.

Det lyder som en god idé at malke lidt af mælken ud først, så du lige få taget den værste spænding og det største sprøjt inden du lægger hende til. Den første del af mælken er meget vandholdig og det betyder ikke så meget at hun ikke får denne del med. Det vigtigste er at du kan få hende til brystet efterfølgende, hvor hun så kan spise i et lidt roligere tempo og det lyder som om at du har mælk nok til hende, så det er jo dejligt:o)

Det vil også være en rigtig god idé, hvis du kunne lægge hende til i forskellige ammestillinger. Har de vist dig tvillingestillingen på sygehuset? Den er nemlig rigtig god at bruge, når barnet skal have fast på en anden måde, men også når barnet har en favoritside.

Det er sådan at vores brystet ikke er ens, der er naturligt forskel på venstre og højre side og den ene side producerer altid lidt mere mælk end den anden. Derfor ...

Annonce

... foretrækker børn nogle gange den ene side mere end den anden og når det sker, så kan det være en god idé at snyde barnet lidt ved at bruge tvillingestillingen. Hvis det nu er venstre bryst som hun helst ikke vil tage og du så lægger hende til venstre bryst i tvillingestilling, så tror hun at hun er lagt til højrebryst i almindelig stilling fordi hun ligger på sin højre side.. hun oplever altså ikke at hun er flyttet de 20-30 cm længere mod venstre...

Du skal også være opmærksom hvor du holder dine hænder, når du støtter hendes hoved. Det er helt okay at du søger at støtte hendes hoved ind mod brystet, så hun ved, hvor hun skal tage fat og fornemmer, hvad det er I skal nu. Men du skal holde hende nederst på baghovedet, nede i nakken. Hvis du holder hende direkte på baghovedet, så vil hun opleve at du presser hende til brystet og det vil hun protestere imod, hun vil blive flitsbueagtig og skubbe sig væk fra brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I slet ikke kan få hende til at tage fat, så læg dig ned med hende. Når hun ligger ved siden af dig i sengen, så er der ikke noget pres på hovedet og hun bliver ikke holdt i favn, men kan således selv styre sin vej til brystet og det kan få både mor og barn til at slappe mere af.

Rigtig meget held og lykke fortsat, jeg hører jo nok fra dig igen. Tillykke endnu engang, jeg ved at du har ventet læææænge på at hun skulle komme, det lille myr! :o) Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!