Svar: Amning for dummies
31. oktober 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Sine
Tillykke tillykke, dejligt at I har fået en lille prinsesse og så med lidt temperament kan jeg høre... hvem mon hun har det fra???
Hun er jo stadig ikke så gammel og din mælk skal lige finde ud af at regulere sig ind efter hendes behov. Derfor er brysterne nogle gange mere spændte end andre gange og samtidig overproducerer du også lidt i øjeblikket, så hun sandsynligvis nogle gange er ved at kløjs i det - det går simpelthen for hurtigt til at hun kan følge med og så bliver hun lidt irriteret.
Det lyder som en god idé at malke lidt af mælken ud først, så du lige få taget den værste spænding og det største sprøjt inden du lægger hende til. Den første del af mælken er meget vandholdig og det betyder ikke så meget at hun ikke får denne del med. Det vigtigste er at du kan få hende til brystet efterfølgende, hvor hun så kan spise i et lidt roligere tempo og det lyder som om at du har mælk nok til hende, så det er jo dejligt:o)
Det vil også være en rigtig god idé, hvis du kunne lægge hende til i forskellige ammestillinger. Har de vist dig tvillingestillingen på sygehuset? Den er nemlig rigtig god at bruge, når barnet skal have fast på en anden måde, men også når barnet har en favoritside.
Det er sådan at vores brystet ikke er ens, der er naturligt forskel på venstre og højre side og den ene side producerer altid lidt mere mælk end den anden. Derfor foretrækker børn nogle gange den ene side mere end den anden og når det sker, så kan det være en god idé at snyde barnet lidt ved at bruge tvillingestillingen. Hvis det nu er venstre bryst som hun helst ikke vil tage og du så lægger hende til venstre bryst i tvillingestilling, så tror hun at hun er lagt til højrebryst i almindelig stilling fordi hun ligger på sin højre side.. hun oplever altså ikke at hun er flyttet de 20-30 cm længere mod venstre...
Du skal også være opmærksom hvor du holder dine hænder, når du støtter hendes hoved. Det er helt okay at du søger at støtte hendes hoved ind mod brystet, så hun ved, hvor hun skal tage fat og fornemmer, hvad det er I skal nu. Men du skal holde hende nederst på baghovedet, nede i nakken. Hvis du holder hende direkte på baghovedet, så vil hun opleve at du presser hende til brystet og det vil hun protestere imod, hun vil blive flitsbueagtig og skubbe sig væk fra brystet.
Hvis I slet ikke kan få hende til at tage fat, så læg dig ned med hende. Når hun ligger ved siden af dig i sengen, så er der ikke noget pres på hovedet og hun bliver ikke holdt i favn, men kan således selv styre sin vej til brystet og det kan få både mor og barn til at slappe mere af.
Rigtig meget held og lykke fortsat, jeg hører jo nok fra dig igen. Tillykke endnu engang, jeg ved at du har ventet læææænge på at hun skulle komme, det lille myr! :o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske