Svar: Hvor tit skal min søn ammes?
29. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Vix
Det er dejligt at du synes så godt om at amme, men du har fuldstændig ret i at du ammer for meget og dette vurderer jeg ud fra din drengs alder og det faktum, at mælken tager pladsen op for og lysten til rigtig mad. Det er meget vigtigt at han ikke drikker så meget mælk hos dig, at han ikke kan spise sufficient.
Fra 10 måneders alderen kan amningen faktisk nedsættes til 2 gange dagligt og de fleste vælger at amme endten tidlig morgen og når barnet skal puttes til natten (kl. 06 og kl 20) eller amme til putning og så igen lige inden man selv går i seng (kl 20 og kl. 23/24). Hvad der bedst passer ind i jeres dagligdag, må du forsøge dig frem til.
Det er klart at din dreng jo ikke kender klokken og derfor godt kan blive frustreret over at han nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Nogle gange er det så svært at acceptere for børn og giver så meget gråd og frustration, at man kan være nødt til at stoppe amningen helt, men ofte vil barnet faktisk forholdsvis hurtigt indstille sig på dette og vil i løbet af dagen let kunne afledes og vil fint acceptere mere sufficient mad.
Med hensyn til at blive passet af far, så tænker jeg at jeres dreng, med den alder han har, sagtens vil kunne klare sig uden amning en enkelt aften og at han i stedet kan få en kop lun mælk og en banan. Far kan lægge sig med ham på sengen og nusse og kærtegne ham lidt og så på den måde få ham til ro. Jo mere rolig far er, jo mere rolig bliver jeres dreng også og det kan sagtens gå.
En alderssvarende plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. amning
Morgen 08: Havregrød, sødmælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrød med forskellig pålæg, rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle og godt kogte pastaskruer. Kogte grøntsager i stykker, som han kan sidde med og øve pincetgreb, vand af kop
Puttes til middagslur ca 13-14
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende, ½ bolle med smør, ost i stænger. Vand af kop
Aften 18: Spiser det samme som I gør, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Gerne en portion frugtgrød med mælk til dessert, sødmælk af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. amning - det er endten her eller tidlig morgen.
Den sidste amning der plejer at forsvinde er amningen lige inden putning kl. 20, den kan bibeholdes ligeså længe I synes det er rart, men de øvrige amninger skal trappes yderligere ned, så han begynder at spise mere rigtig mad:o) Og når mor ikke er hjemme, må han tilbydes lidt mælk af en kop og en banan..
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske