Svar: Skemad op - amning ned

27. oktober 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Trine

Det er rigtig dejligt at høre at Emil har taget så godt imod skemaden og at det bare fungerer. Han spiser dog så store portioner, at der ikke er noget at sige til at han ikke har lyst til mælk efterfølgende og det er helt okay.

Samtidig har han dog en alder, hvor han også har meget travlt med at følge med i verden og han kan simpelthen ikke samle sig om amning i løbet af dagen. Derimod om natten, hvor der er ro, så har han ikke andre forstyrrende elementer og derfor går det lettere her. Du har sandsynligvis også mere mælk på dette tidspunkt og det flyder lettere til ham. At spise om natten er således hans måde at regulere sit behov ind og på den måde sikre sig selv sit mælkeindtag.

Du skal naturligvis holde øje med hans vægt, men ellers er det faktisk mere vigtigt at du holder øje med hvordan han tisser. Han skal stadig have gode tunge tissebleer og han urin skal være klar og ikke koncentreret gul, hvilket er tegn på at ...

Annonce

... han mangler væske. Og så skal du tro på, at hvis du tilbyder ham brystet, så tager han, hvis han har behov. Du må tro på at han har en naturlig og sund evne til at regulere ind og det lyder faktisk som om han gør det.

Det er helt okay og helt alderssvarende at amme ham når han skal puttes, sen aften og så igen tidlig morgen. Det kunne være dejligt hvis amningen kl. 02-04 i stedet først lå kl 06. Det ville give jer begge en sammenhængende nattesøvn og det har I brug for. men 3 amninger kl. 19, 23 og 06 er alderssvarende fint og så må du forsøge at se, hvad han vil tage i løbet af dagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Planen du har sendt ser fin ud og jeg tror ud fra det du beskriver at han er dækket godt ind, sådan som han spiser. Det skal nok passe at 4 og evt 5 amninger giver ham, hvad han har behov for, når han spiser så godt som han gør af skemaden og når han samtidig også drikker vand af kop til maden.

Fortsat held og lykke, håber du hermed har fået lidt ro på:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor