Svar: Skemad op - amning ned
27. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Trine
Det er rigtig dejligt at høre at Emil har taget så godt imod skemaden og at det bare fungerer. Han spiser dog så store portioner, at der ikke er noget at sige til at han ikke har lyst til mælk efterfølgende og det er helt okay.
Samtidig har han dog en alder, hvor han også har meget travlt med at følge med i verden og han kan simpelthen ikke samle sig om amning i løbet af dagen. Derimod om natten, hvor der er ro, så har han ikke andre forstyrrende elementer og derfor går det lettere her. Du har sandsynligvis også mere mælk på dette tidspunkt og det flyder lettere til ham. At spise om natten er således hans måde at regulere sit behov ind og på den måde sikre sig selv sit mælkeindtag.
Du skal naturligvis holde øje med hans vægt, men ellers er det faktisk mere vigtigt at du holder øje med hvordan han tisser. Han skal stadig have gode tunge tissebleer og han urin skal være klar og ikke koncentreret gul, hvilket er tegn på at han mangler væske. Og så skal du tro på, at hvis du tilbyder ham brystet, så tager han, hvis han har behov. Du må tro på at han har en naturlig og sund evne til at regulere ind og det lyder faktisk som om han gør det.
Det er helt okay og helt alderssvarende at amme ham når han skal puttes, sen aften og så igen tidlig morgen. Det kunne være dejligt hvis amningen kl. 02-04 i stedet først lå kl 06. Det ville give jer begge en sammenhængende nattesøvn og det har I brug for. men 3 amninger kl. 19, 23 og 06 er alderssvarende fint og så må du forsøge at se, hvad han vil tage i løbet af dagen.
Planen du har sendt ser fin ud og jeg tror ud fra det du beskriver at han er dækket godt ind, sådan som han spiser. Det skal nok passe at 4 og evt 5 amninger giver ham, hvad han har behov for, når han spiser så godt som han gør af skemaden og når han samtidig også drikker vand af kop til maden.
Fortsat held og lykke, håber du hermed har fået lidt ro på:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske