Brev:
Skemad op - amning ned
27. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Skemad op - amning ned
Kære Helen,
Jeg skiver til dig, da jeg er bekymret for om min søn, Emil på 6 mdr, får nok mælk fra mig i dagtimerne.
Han er kommet rigtig godt fra start og i gang med skemaden. Han får nu både morgenmad, frokost og aftensmad + at jeg har prøvet mig frem med lidt tvebakker og bitte-små hapser rugbrød med smør. Han elsker grønsagsmosen mest og har faktisk mistet den store interesse for grøden efter jeg introducerede grønsagerne. I det hele taget elsker han smag og spiser gladelig og tillidsfuldt af nærmest alt, hvad jeg laver til ham.
Jeg laver alt hans mad selv og kan godt lide det, men…
…jeg ved ikke om det er mig, som har svært ved at ”slippe amningen”, om han har mistet interessen eller om han simpelthen ikke er sulten nok.
I dagtimerne er det virkeligt svært for mig, at få ham til at spise ved mig. Han sutter i max 1 minut og vrider sig så rundt…gider simpelthen ikke! Inden formiddagsluren kan jeg for det meste få ham til at spise i de her 4-5 min (som jo vel er hans tid til at tømme brystet), nogle gange sidst på eftermiddagen vil han ammes og for det meste inden hans sengetid ved 19-20 tiden.
Om natten er det noget helt andet. Han vågner og er sulten 2 gange; omkring midnat og midt på natten igen…ofte også en tredje gang meget tidlig på morgenen hvor så han sover videre til ved 7 – 7.30 tiden. Han spiser meget og længe om natten.
Altså dette her er kommet efter skemaden og selvom jeg regner med, at for hver måltid skemad ryger en amning, synes jeg at der er nogle dage hvor han kun har spist ”ordentlig” ved mig 2 eller 3 gange…foruden natten hvor der ingen problemer er. Han får ved hvert måltid en god dl og lidt mere til aften…måske her over halvanden dl. Vand til hvert måltid.
Han skal jo ha´ noget der ligner ¾ liter mælk dagligt og det er jeg ikke sikker på at han får. Synes også det går meget hurtigt fra at han blev ammet 100% og til nu (med DET er nok en pyldermor der har svært ved at give slip).
I hvert fald virker det som om han spiser ved mig meget om natten i forhold til dagtimer og det bør jeg få vendt. Men hvordan? Lige meget hvor meget jeg tilbyder ham brystet, vrider han sig og virker tydeligvis IKKE sulten.
Vil gerne blive ved med at amme Emil, men er nok lidt forvirret over hvor meget jeg skal amme samtidig med skemaden. Før skemaden var det så let…han gav bedre udtryk for sult.
Vores dagligdag ser nogenlunde således ud nu:
Ca 7.30 – vågner og kommer op
Ca 8-8.30 – havregrød eller øllebrød, vand af kop…og har også malket lidt ud og puttet i koppen et par gange.
Ca 9.30 – ammes (med ok succes) og formiddagslur i ca 1 time til 1½
Ca 12 – grød med frugtmos eller grønsagspuré, vand af kop
Ca 13 – tilbyder amning (minus stor succes) og en lur. Han virker træt allerede 1½ time efter han har sovet til formiddag. Men sover kun ca 45 min
Ca 15 tilbyder amning (minus succes)
Ca 15.30/16 – træt og sover alt mellem 45 min og halvanden time
Ca 17 – tilbyder amning (med nogenlunde succes)
Ca 18 - grønsagsmos, vand af kop
Ca 19-19.30 – puttes med amning (succes)
Ca 23 – ammes, spiser meget
Ml 02 og 04 – ammes, spiser meget
Nogle gode råd vedrørende et par justeringer eller skal jeg bare få skuldrene ned og se tiden an? Holde øje med hans vægt?
Mange hilsner
Trine