Skemad op - amning ned

27. oktober 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Skemad op - amning ned

Kære Helen,

Jeg skiver til dig, da jeg er bekymret for om min søn, Emil på 6 mdr, får nok mælk fra mig i dagtimerne.

Han er kommet rigtig godt fra start og i gang med skemaden. Han får nu både morgenmad, frokost og aftensmad + at jeg har prøvet mig frem med lidt tvebakker og bitte-små hapser rugbrød med smør. Han elsker grønsagsmosen mest og har faktisk mistet den store interesse for grøden efter jeg introducerede grønsagerne. I det hele taget elsker han smag og spiser gladelig og tillidsfuldt af nærmest alt, hvad jeg laver til ham.

Jeg laver alt hans mad selv og kan godt lide det, men…

…jeg ved ikke om det er mig, som har svært ved at ”slippe amningen”, om han har mistet interessen eller om han simpelthen ikke er sulten nok.

I dagtimerne er det virkeligt svært for mig, at få ham til at spise ved mig. Han sutter i max 1 minut og vrider sig så rundt…gider simpelthen ikke! Inden formiddagsluren kan jeg for det meste få ham til at spise i de her 4-5 min (som jo vel er hans tid til at tømme brystet), nogle gange sidst på eftermiddagen vil han ammes og for det meste inden hans sengetid ved 19-20 tiden.

Om natten er det noget helt andet. Han vågner og er sulten 2 gange; omkring midnat og midt på natten igen…ofte også en tredje gang meget tidlig på morgenen hvor så han sover videre til ved 7 – 7.30 tiden. Han spiser meget og længe om natten.

Altså dette her er kommet efter skemaden og selvom jeg regner med, at for hver måltid skemad ryger en amning, synes jeg at der er nogle dage hvor han kun har spist ”ordentlig” ved mig 2 eller 3 gange…foruden natten hvor der ingen problemer er. Han får ved ...

Annonce

... hvert måltid en god dl og lidt mere til aften…måske her over halvanden dl. Vand til hvert måltid.

Han skal jo ha´ noget der ligner ¾ liter mælk dagligt og det er jeg ikke sikker på at han får. Synes også det går meget hurtigt fra at han blev ammet 100% og til nu (med DET er nok en pyldermor der har svært ved at give slip).

I hvert fald virker det som om han spiser ved mig meget om natten i forhold til dagtimer og det bør jeg få vendt. Men hvordan? Lige meget hvor meget jeg tilbyder ham brystet, vrider han sig og virker tydeligvis IKKE sulten.

Vil gerne blive ved med at amme Emil, men er nok lidt forvirret over hvor meget jeg skal amme samtidig med skemaden. Før skemaden var det så let…han gav bedre udtryk for sult.

Vores dagligdag ser nogenlunde således ud nu:

Ca 7.30 – vågner og kommer op
Ca 8-8.30 – havregrød eller øllebrød, vand af kop…og har også malket lidt ud og puttet i koppen et par gange.
Ca 9.30 – ammes (med ok succes) og formiddagslur i ca 1 time til 1½
Ca 12 – grød med frugtmos eller grønsagspuré, vand af kop
Ca 13 – tilbyder amning (minus stor succes) og en lur. Han virker træt allerede 1½ time efter han har sovet til formiddag. Men sover kun ca 45 min
Ca 15 tilbyder amning (minus succes)
Ca 15.30/16 – træt og sover alt mellem 45 min og halvanden time
Ca 17 – tilbyder amning (med nogenlunde succes)
Ca 18 - grønsagsmos, vand af kop
Ca 19-19.30 – puttes med amning (succes)
Ca 23 – ammes, spiser meget
Ml 02 og 04 – ammes, spiser meget

Nogle gode råd vedrørende et par justeringer eller skal jeg bare få skuldrene ned og se tiden an? Holde øje med hans vægt?

Mange hilsner
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder