Svar: Amning og fejlsynkning
26. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Jeanne
Den gule allomin kan godt forsøges til børn som gylper meget og til børn som er meget sultne. Er der tale om rigtig refluks, så er det dog Enfamil AR som sundhedsstyrelsen anbefaler.
Med hensyn til din amning, så er det sådan at nogle børn faktisk godt kan 'tømme' et bryst på 10 minutter især hvis de har et rigtig godt vacuum og mor samtidig har en meget hurtig nedløbsrefleks og det lyder lidt som om at det kunne være tilfældet hos dig.
Samtidig er det sådan at børn, der ammes naturligt en gang imellem vil søge brystet og die kortvarigt 4-5 minutter for at få den første vandholdige mælk som slukker tørsten - når de spiser kortvarigt, så er det altså ikke fordi de er sultne med fordi de er tørstige.
Det lyder helt fornuftigt at du forsøger at lægge hende til så hyppigt du kan for at holde din mælkeproduktion oppe, derudover kan du også gøre det at du ammer hende i forskellige stillinger. At du f.eks. starter med at lægge hende til i den almindelige stilling, når hun så slipper efter kort tid, så tager du hende op, får hende til at bøvse, evt. skifter bleen og så lægge du hende til samme bryst igen men så i tvillinge stilling. På den måde er du sikker på at hun er nået helt ind til den lidt federe mælk i brystet.
Når hun slipper fordi mælken løbet hurtigt, så vil du sandsynligvis kunne se at mælken sprøjter, rammer hende i ansigtet eller står i stråler ud i lokalet. Ha her en stofble parat som du kan fange mælken i, så I ikke bliver smurt helt ind:o) og lad så bare lidt af dette sprøjte ud. Så er toppe og spændingen lige fjernet og du kan lægge til igen, hvor hun så vil spise lidt mere roligt. Hvis hun ikke selv slipper men er i stand til at holde fast og spise, selvom du kan høre at det sprøjter og hun synker højlydt, så skal du ikke tage hende fra. Bare glæde dig over at du har så meget mælk og så god en nedløbsrefleks som du har - det skader hende ikke:o)
Rigtig meget held og lykke og også god weekend til dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske