Svar: Er det synd at vende fra brystet?

22. oktober 2007

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anette

Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er altid når både mor og barn er parate til det. Da din datter nu er 1½ år, så tænker jeg umiddelbart at du ikke skal forvente at hun selv siger fra, men at det er en beslutning, som du skal tage. Den beslutning skal du tage dig tid til, du skal være parat og have det godt med det.

Jeg kan godt fornemme at der måske ligger et vist pres fra dine omgivelser, svigerforældre og lignende som synes at det nu er for galt at du fortsat ammer. Hvor længe amningen varer er ofte noget meget kulturelt bestemt og generelt må man nok sige at det er de færreste som langtidsammer - det vil sige ammer i mere end 2 år. Der er dog ingen der siger at man ikke kan gøre det, man skal bare vurdere, hvis behov det så er man dækker.

Kvinder og holdningen til amning og ammestop er meget forskellig - nogle kvinder synes jo det er dejligt at amme de meget store børn og har den holdning at barnet selv vil sige fra, når barnet er parat til det. Det betyder faktisk at nogle børn bliver ammet helt op i skolealderen, hvilket jeg personligt finder meget grænseoverskridende og ikke mener kan være barnets behov - men det er min holdning og jeg ved at andre har en anden. Du kan således godt finde andre som vil bakke dig 100 pct op i at amme meget længe, men så er det ikke mig du skal spørge. Amning er godt, men ikke for en hver pris og ikke i årevis med samme barn:o)

Du har fuldstændig ret i at brystet er nærhed, tryghed, fysisk kontakt ud over lun mælk. Drejede det sig kun om mælken så kunne alternativet jo være mælk givet af en kop... Men der findes jo også mange andre måde at give sit barn nærhed, tryghed og fysisk kontakt :o)

Du giver Viktoria alt den omsorg du kan ved at sidde med hende, putte hende, holde hende i dine arme, vugge hende, trøste hende, puste på stedet hvor hun har slået sig, kærtegne hende, massere hende osv. Det ...

Annonce

... kan man sagtens uden brystet.

Sutteflaske er ikke aktuelt. Der er absolut ingen idé i at introducere denne til et barn på 1½ år:o) Hvis hun skal have mælk, så kan hun få det af en kop.

Jeg har helt forståelse for at du vil stoppe amningen selv og uden far og det kan du også godt, med den alder hun har. Du skal sætte noget andet i stedet for amning og du skal lære hende, hvad slut betyder. "Slut" er noget hun kender fra dagligdagen, du slår ud med hænderne og siger slut, når mælkekartonen er tom, du slår ud med hænderne og siger "slut", når bogen klappes sammen og historien er læst færdig osv. Det samme skal du gøre når hun beder om brystet - slå ud med hænderne og sige "slut" og vis hende så hvad hun kan få i stedet for. Det kan være et stykke agurk, en banan eller anden frugt eller det kan være et glas mælk, hvis hun er tørstig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis have en skjorte eller t-shirt på, som hun ikke selv lige kan åbne eller hive op og når hun søger brystet og du siger slut og fortæller at det er forbi, så må du rejse dig op med hende og aflede hende ved at tilbyde et mere spændende alternativ.

Om natten må hun på samme måde undvære brystet, hvis hun er tørstig må du give hende vand og inden sengetid må hun i stedet falde i søvn med en godnathistorie, en banan og en kop mælk. Brystet er slut og de andre ting er rigtig fine alternativer. Der er både noget at drikke, noget at spise og noget trygt og dejligt i at få læst godnathistorie:o)

Det er jo altid svært at sætte tid på, men ofte så vil man faktisk allerede efter 3 dage kunne se en forskel. Ikke at jeg lover dig at hun ikke længere søger brystet der, men du vil kunne fornemme at det ikke er så vigtigt for hende mere. Du vil sandsynligvis blive overrasket over hvor lidt det betyder, det som ellers var så vigtigt..:o)

Fortsat held og lykke med det hele, når du når til tidspunktet hvor du er parat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!