Svar: Amning og søvn - 1 mdr.

11. oktober 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Trine

Som du beskriver det hele hos jer, så tror jeg faktisk ikke at din søn behøver modermælkserstatning på nuværende tidspunkt. Det lyder som om at du umiddelbart at godt med mælk og det viser hans vægtøgning jo også, samtidig fortæller du at han efter amning faktisk slet ikke tager flasken og den mængde han har taget er ikke stor.

Jeg tror faktisk ikke det drejer sig om at din lille dreng er meget sulten eller at du mangler næring i din mælk, men derimod handler det om at han har behov for at være lidt mere ved brystet for at få din mælkeproduktion sat lidt op. Jo hyppigere han dier hos dig, jo mere mælk producerer du og netop omkring 5 ugers alderen har børn det der hedder appetitspring. Det betyder at de klynker og pjevser lidt mere og søger brystet meget hyppigt. De gør de, fordi de er ved at være så store at der skal skrues lidt op for mælkemængden og netop ved at græde og være mere urolige bliver de lagt mere til. Det du oplever handler altså ikke om at din mælk ikke er god nok, eller at der er noget galt med din dreng - tværtimod, så er det helt naturlige signaler han viser med den alder han har og du vil opleve det samme, når han er ca 12 uger:o)

Jeg vil gerne tro at modermælkserstatningen har hjulpet og fået din dreng til at sove lidt længere. Det er sådan at modermælkserstatning er længere tid om at blive fordøjet i barnets tarmsystem og derfor mætter lidt mere end modermælk. Det er blandt andet også derfor at børn der får modermælkserstatning ikke spiser så hyppigt som børn der bliver ammet. De undersøgelser jeg har læst om viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.

Igen er handler dette ikke om at der er noget galt med modermælken, men at børn der bliver ammet altså har brug for at spise hyppigere end børn der får flaske. Dertil kommer at modermælken er meget vandholdig og derfor melder nogle børn sig hyppigt og dier kortvarigt fordi de skal have sluttet tørsten. Så hver anden gang barnet spiser kan det altså godt handle om tørst og hver anden gang spiser barnet et egentligt hovedmåltid ved brystet.

Ud fra det du beskriver, så synes jeg ikke du skal supplere med modermælkserstatning efter hver amning. Du skal tro på at du har den mælk som din dreng har behov for. Jo mere flaske du giver jo mindre mælk vil du producere og derfor vil du tilsidst være nødt til at supplere med flasken, men ikke lige nu.

Har du prøvet at amme fra begge sider, som jeg beskrev for dig sidst? At du starter med at amme fra den ene side, skifter ham og tilbyder modsatte side. Herefter er han så færdig med at spise, du svøber ham og giver ham en sut. ...

Annonce

... Næste gang du ammer, så starter du der, hvor du sluttede sidst, lader ham spise, skifter ham, tilbyder modsatte side, svøber ham og giver ham en sut. Put ham i liften, lad far gå lidt rund med ham, da far ikke lugter af mælk og derfor ikke forstyrrer ham, men gør at han bedre kan finde roen. Når han ligger hos sig og kan lugte din mælk, så tror han at han skal spise hele tiden, men det behøver han altså ikke. Og som du kan se, så er han heller ikke synderligt interesseret i flasken, det er fordi han er mæt nok.

Hvis du så sidst på eftermiddagen eller om aftenen føler dig helt tørlagt og din dreng vil spise hele tiden og du oplever at der ikke er mælk til ham at komme efter og du har brug for at slappe af. Så må du gerne give ham en flaske. Igen er det så vigtigt at du gør det, når han har spist hos dig, så flasken bliver et supplement til amning og ikke kommer til at udgøre et ammemåltid. For begynder du at springe amningerne over, så nedsættes din mælkemængde og tilbuddet om erstatning må så skrues op og det er jo den forkerte vej at gå, når du i øvrigt er glad for amning og umiddelbart har mælk nok.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samtidig skal han ikke tvangsfodres og som du skriver skal du jo også have mælken ud af dit bryst og det er din dreng den bedste til. Hvis du oplever at du har masser af mælk, at brystet er godt fyldt også efter at han har spist, og du ikke føler dig tørlagt tværtimod, så er der slet ikke grund til at give erstatning. Så kan det i stedet handle om at du lige nu producerer så meget at han har svært ved at nå ind til den federe og mere mættende mælk. Så kan det hjælpe at du malker lidt af toppen ud og så lægger ham til derefter. Så har du også din egen mælk du kan give ham i flasken... Men igen så vil han normalt selv være i stand til at regulere dette ind og din krop vil tilpasse sig hans behov.

Så, hvad når vi frem til? Jo lige nu har du ikke ødelagt noget. Du er blevet lidt klogere, du ved at han efter amning ikke er råsulten for så ville han jo sluge en flaske, du ved at han bliver lidt mere mæt af erstatningen fordi halveringstiden er anderledes, du kender til appetitspring, du kender til modermælkens sammensætning og ved at han skal have slukket sin tørst, du ved at du skal svøbe ham og bruge en sut osv. Nu ved du mere end du gjorde i sidste uge og vi kan alle blive klogere. Samtidig kan du så sige til dig selv at hvis du har brug for en pause, føler dig helt tørlagt og han bare virker sulten, så kan du give ham en flaske og få lidt ro på for jer begge. Men det er ikke efter hver amning, det er måske kun en gang i døgnet og ikke nødvendigvis hver dag, det kommer an på hvordan det går.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.