Amning og søvn - 1 mdr.

11. oktober 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning og søvn - 1 mdr.

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for dit råd i sidste uge ang. lille Jacob, som jeg havde svært ved at lægge fra mig efter amningen.

Vi er et dansk par der for nylig er flyttet til Cypern og for 5 uger siden fik lille Jacob. Ved fødslen den 4 september vejede han 3200 gram og nu lidt mere end 5 uger efter vejer han godt 5 kg.

Amningen har fra begyndelsen fungeret optimalt. Han tager virkelig godt fat og tog meget hurtigt på i vægt. Til at begynde med ammede jeg ham liggende om natten fordi jeg forstuvede halebenet under fødslen. Det betød også at vi havde ham liggende imellem os. Han sov stort set igennem om natten lige bortset fra et enkelt måltid midt på natten. Han græd stort set ikke de første 3 uger og virkede bare glad og veltilpas.

Alt dette foregik hjemme i Danmark inden vi fløj tilbage til Cypern. Nu har vi været her på Cypern i ca. 17 dage. Siden vi kom hertil har Jacob været vågen mange gange om natten. Det har nu taget til og han har de sidste mange nætter vågnet en gang i timen og ville have mad. Det har jeg givet ham og da amningen ca tager en halv time har jeg kun lige lagt ham inden han vågner igen. Han sover ikke længere i vores seng men i en lift på min side af sengen.

Jeg har i løbet af dagen ammet ham utrolig mange gange. Han har været svær at lægge til at sove til middag og når han endelig sover vågner han hurtigt igen og er atter sulten. I går ammede jeg ham i ca halvanden time med små pauser hvor jeg forsøgte at lægge ham, men hver gang måtte jeg tage ham op fordi han tydeligvis var mere sulten. Han søger og sutter på sin hånd eller på tæppet. Sutten spytter han ud.

Samtidig er han inden for de sidste par uger begyndt at presse og presse når han bliver lagt. Specielt om natten. Han er god til at presse og græder ikke men laver meget høje lyde og anstrenger sig virkelig meget når han presser. Også det gør at nattesøvnen både for ham og jeg har været meget forstyrret.

I går after at have ammet og ammet kom jeg pludselig til at tænke på, ...

Annonce

... om der er nok næring i min mælk. Jeg har masser af mælk (tror jeg da nok) men er der nok næring i. Det er som om Jacob er fuldstændig umættelig siden vi er kommet til Cypern. Han spiser fra begge bryster og han spiser godt, bliver lagt vågner med det samme og søger som havde han aldrig fået mad. Bliver lagt til og spiser igen og når jeg så tilsidst mener at det må være nok, så græder han som om han aldrig har fået mad.

Jeg ringede derfor til børnelægen hernede i går og hun sagde at jeg skulle give ham NAN 1 som supplement hvilket jeg så forsøgte i går aftes inden vi gik i seng. Han skulle lige lære at tage flaske, men han fik da spist lidt og sov derefter fra 22.30 til 01.30. Der fik han bryst og tilbudt flaske igen, men tog dog ikke voldsomt meget fra flasken, hvorefter han sov lige til kl. 4.15. Her fik han kun bryst og sov igen til kl 7.00. Det hjalp tydeligvis med flasken. Han sov med det samme og virkede meget tilfreds.

Jeg er fortsat med det i løbet af dagen, men som nybagt mor er der en masse tvilsspørgsmål der presser på. Jeg føler det jo lidt som en fallit erklæring at jeg ikke kan give mit barn den næring han har behov for. Jeg ved godt det er en pige ting, men var så stolt over at han tog så hurtigt på og at det tydeligvis var god mælk jeg producerede.

Derudover blev jeg fortalt at jeg skal amme først og derefter give flaske. Det gør jeg så, men er hele tiden nervøs for at han når at spise sig træt ved brysterne. Men han skal jo stadig ammes men hvor længe? Jeg har jo også brug for at få tømt ud i dem.

I dag da jeg var færdig med at amme gik jeg direkte over til flasken og det orkede han næsten ikke. Han faldt i søvn og jeg forsøgte alligevel at putte flasken i munden på ham. Men jeg føler lidt jeg nærmest tvangsfodrer ham hvis du forstår? Skal jeg bare vente med flasken til senere eller hvad gør jeg? Har jeg ødelagt det hele nu? Jeg vil jo helst have han skal have modemælken.

Håber du kan hjælpe mig?? Jeg vil jo gøre det bedste for min søn.

Mange hilsner Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne