Svar: Appetitspring, ammestrejke eller?
7. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Det er meget normalt at børn omkring 4 måneders alderen får en periode, hvor de pludselig ændrer ammemønster. Mange børn begynder at spise mere kortvarigt og har svært ved at koncentrere sig om brystet, andre afviser brystet selvom de faktisk virker sultne, atter andre virker frustreret og ligger ligesom og hiver i brystet som om de ikke kan få mælken ud osv. Meget som du faktisk beskriver det sker hos jer.
Mange forældre tolker dette som et øget behov for mad og da din datter nu er næsten 5 måneder kan det også godt være tilfældet. Det betyder ikke at du skal begynde at give flaske, men det kan godt være at du ikke kan vente helt til hun er 6 måneder med at introducere lidt skemad. Før du gør dette, så er der dog nogle ting jeg tænker du kan gøre, for at se om ikke du vil kunne øge din mælkemængde og på den måde trække introduktionstidspunktet for skemad et par uger endnu.
Da amningen eller har fungeret fint hidtil, så tænker jeg at flaske behøver du umiddelbart ikke at introducere. Det vil være fint at starte i det små med lidt grød, og så bibeholde nuværende amning ved siden af, men først skal du forsøge at øge din mælkemængde lidt, så nedløbsrefleksen kommer igang.
Der kan være flere årsager til at børn pludselig virker afvisende eller frustrerede overfor brystet. Nogle gange kan barnet forbinde brystet med noget ubehageligt, hvis barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse, og du skriver ikke om din datter er lidt tæt i næsen. Hvis hun er det, så er det svært at holde sig fast på brystet og her vil det være en rigtig god idé at du drypper hendes næse med lidt saltvand inden du lægger hende til.
Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, hvilket kan ændre på mælkens smag. Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Prøv derfor at overveje, om du har lavet nogle ændringer i forhold til hvad du plejer.
Forsøg at tage det så roligt som muligt, jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til din datter og jo bedre er det for jer alle. Det gør ikke spor at du forsøger at lægge til flere gange og går lidt rundt med hende, vugger hende lidt imens osv. Det er helt fint på den måde at holde hende i nærheden af brystet og ligesom lokke hende lidt. Men du skal ikke begynde at presse hende og med presse mener jeg at tage din hånd på hendes hoved og tvinge hovedet til brystet. Dette vil få hende til at afvise helt.
Det er rigtig godt at din mand hjælper til og tager sig af hende og du forsøger at få mælken til at løbe, så hun tager fat. Netop det at få mælken frem og hun på den måde kan smage at der er noget at komme efter vil ofte logge hende til brystet og gøre at hun så tager fat og spiser. Du kan derfor gøre det at du stimulerer brystet og malker lidt ud, så du får sat gang i nedløbsrefleksen inden du lægger til, men du kan også gøre det at du tager en 2ml sprøjte, som du fylder med mælk (modermælk eller modermælkserstatning) og drypper lidt mælk i mundvigene på hende, når hun ligger ved brystet.
Det er en rigtig god idé, hvis du kan lægge dig med hende, så I ligger tæt sammen i sengen og prøve at amme liggende og det er også en rigtig god idé at gå i bad med hende, hvis I har karbad og lade hende ligge op af dig hud mod hud.
Derudover så handler det, som du også selv er inde på, om at lægge hyppigt det. Det vil sige at det giver mere mælk af amme hver 2 time i stedet for hver 4 time og det virker ikke på samme måde at amme 30 minutter i stedet for 15 minutter. Det er altså hyppigheden du skal fokusere på.
Det betyder at hvis din datter f.eks. sover, så vil det være udmærket at du ind imellem 2 amninger forsøger at stimulere dit bryst lidt. Det kan være med en malkemaskine, men du kan også gøre det med hænderne. Lav et varmt omslag, en varmepude eller lignede du kan sidde med på brystet og masser så med dine hænder og fingre på dit bryst, så det bliver blødt og eftergiveligt. Sæt dig let foroverbøjet, så brystet falder fremover, stryg med små cirkelbevægelser mod brystvorten og hold evt. den ene hånd under brystet imens du masserer med den anden.
Anbring dine fingre i kanten af det brune område, så tommelfingeren er på den ene side og pege- og langefinger på den anden siden. Det er altså ikke helt nede omkring vorten du skal holde men længere oppe på det bruge område. Pres så fingrene ind mod brystkassen, klem og slip. Gentag et par gange pres ind, klem omkring mælkekamrene og slip, drej hånden lidt og gentag pres ind, klem og slip. Husk at trække vejret og slap af i skuldrene - tag det roligt, det kræver lidt tålmodighed:o)
Sørg også for at passe på dig selv. Du skal have hvile og du skal have mad. Det er vigtigt at du får noget at spise dagen igennem og der sker tit det at hele morgenen og formiddagen går med pasning af din datter, så skal hun ammes, så skal hun skiftes, så skal hun måske i bad, så skal hun have mad igen, så skal hun skiftes igen osv og pludselig er klokken blevet 12 og du har faktisk ikke rigtig nået at få noget at spise eller drikke. Det dur ikke. Det er meget vigtigt at du sørger for at spise og drikke, så du har energi, dit blodsukker skal være stabilt osv. Når du har det godt, er det også lettere at producere mælk.
Jeg vil lige nævne at man rent medicinsk kan få en hormonspray, - syntocinonspray, som man kan tage et pust i hvert næsebor inden amning og dette fremmer nedløbsrefleksen. Men det er noget du skal tale med din læge om, den er på recept.
Så vil jeg også lige fortælle dig at du med stor fordel kan malke ud på begge sider samtidig. Det er sådan at det øger mælkemængden med op til 60 pct. hvis man kan dobbeltamme/dobbelt udmalke. Det vil sige at du altså med fordel kan stimulere og malke ud på den ene side, imens din datter ligger ved den anden. Eller hvis du har lejet en malkemaskine, så kan du bede om et dobbeltaggregat, så du kan side med to sug - et på hvert bryst samtidig. Har du ikke leget en malkemaskine, så skal du ikke fare ud og gøre det nu, så er det helt fint at du bare lægger til så meget som muligt og så forsøger at stimulere og håndudmalke indimellem amningerne, så der ikke går for lang tid, hvis din datter sover.
Med hensyn til kravle og træning af dette, så synes jeg din datter er for lille til at blive lagt i kravlestilling. Det er helt korrekt som du gør, at hjælpe hende med at trille fra mave til ryg og tilbage igen samt at presse hende let under fodsålerne, så hun begynder at krybe - ikke kravle på alle fire:o)
Jeg håber du kan bruge alle mine forslag lidt videre og er blevet lidt klogere:o) Rigtig meget held og lykke fortsat og lykkes det ikke at øge din mælkemængde i løbet af et par dage, så er det måske tiden til lidt skemad...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske