Svar: Operation - nedtrappe amning eller kold tyrker?

3. oktober 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære ammende mor

Hmmm, det må jo siges at være et dilemma - skal du lade dig operere og så nægte din datter brystet, skal operationen udskydes til du er færdig med at amme, skal du stoppe amning helt og lade hende overgå til flaske, skal du malke ud og give hende din mælk på flaske - kan der mon findes en anden løsning?

Det er svært for mig at sige, hvad der vil være det bedste for jer. Jeg fornemmer at du selv er meget i tvivl om, hvad du egentlig vil - for på den ene side, så orker du ikke rigtig amning og de 6 gange om dagen det er bare stadig væk for meget og på den anden side, så tænker du jo også at amning er godt for din datter og problemet er måske at I ikke kan få hende til at tage flaske... for kunne I det, så ville du jo kunne trappe ned og far kunne tage over....

Jeg fornemmer på dit brev idag og på de tidligere breve du har sendt at du rigtig gerne vil have din datter til at tage flasken - hun tager den om dagen, både med modermælkserstatning, kamille te og udmalket modermælk og har således ikke problemer med at tage flaske - det er kun til natten at hun insisterer på den ægte vare.

Her skal du så overveje om du vil malke ud, så hun får din mælk på flaske inden hun skal sove, eller om I skal sige at det nu er flasken det gælder og få trappet det mere op, så brystet lettere undværes, når du skal opereres.

En anden mulighed er jo at du får noget smertestillende som ikke påvirker din ...

Annonce

... datter gennem modermælken. Anæstesilægen som skal operere dig skal naturligvis vide at du ammer og vurdere hvilken bedøvelse og smertestillende du så skal have ud fra dette. Ketogan er jo et morfinlignende præparat og anbefales normalt ikke til ammende kvinder. I stedet vil man dog kunne give det man kalder for NSAID præparater som også er stærke smertestillende. Det bruger man bla. ved kejsersnit, hvor kvinder jo også har behov for ekstra smertestillende.

Det bedste for jer kunne derfor være at du fik en samtale med lægen om hvordan I kunne kombinere både amning og smertestillende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så her er en masse tanker og modspørgsmål fra mig, fordi jeg er i tvivl om hvor du egentlig selv er hende tankemæssigt i forhold til amning. Hvis du meget gerne vil amme og nyder det og accepterer at din datter har behov for lidt mere amning end gennemsnittet, så er det fint og så kan I måske finde en løsning med smertestillende der går sammen med amning.

Hvis du gerne vil have introduceret flasken noget mere og påtænker at stoppe amning inden for nærmeste fremtid og her tænker at der er en mulighed fordi du på grund af operationen og medicinen ikke må amme, ja så er du nødt til at trappe antallet af flasker op nu og skrue amningerne ned og så helt overgå til flaske, når I når til operationstidspunktet.

Håber mine tanker hjælper dig lidt videre i en beslutning om hvad du gerne vil. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder