Svar: Operation - nedtrappe amning eller kold tyrker?
3. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Kære ammende mor
Hmmm, det må jo siges at være et dilemma - skal du lade dig operere og så nægte din datter brystet, skal operationen udskydes til du er færdig med at amme, skal du stoppe amning helt og lade hende overgå til flaske, skal du malke ud og give hende din mælk på flaske - kan der mon findes en anden løsning?
Det er svært for mig at sige, hvad der vil være det bedste for jer. Jeg fornemmer at du selv er meget i tvivl om, hvad du egentlig vil - for på den ene side, så orker du ikke rigtig amning og de 6 gange om dagen det er bare stadig væk for meget og på den anden side, så tænker du jo også at amning er godt for din datter og problemet er måske at I ikke kan få hende til at tage flaske... for kunne I det, så ville du jo kunne trappe ned og far kunne tage over....
Jeg fornemmer på dit brev idag og på de tidligere breve du har sendt at du rigtig gerne vil have din datter til at tage flasken - hun tager den om dagen, både med modermælkserstatning, kamille te og udmalket modermælk og har således ikke problemer med at tage flaske - det er kun til natten at hun insisterer på den ægte vare.
Her skal du så overveje om du vil malke ud, så hun får din mælk på flaske inden hun skal sove, eller om I skal sige at det nu er flasken det gælder og få trappet det mere op, så brystet lettere undværes, når du skal opereres.
En anden mulighed er jo at du får noget smertestillende som ikke påvirker din datter gennem modermælken. Anæstesilægen som skal operere dig skal naturligvis vide at du ammer og vurdere hvilken bedøvelse og smertestillende du så skal have ud fra dette. Ketogan er jo et morfinlignende præparat og anbefales normalt ikke til ammende kvinder. I stedet vil man dog kunne give det man kalder for NSAID præparater som også er stærke smertestillende. Det bruger man bla. ved kejsersnit, hvor kvinder jo også har behov for ekstra smertestillende.
Det bedste for jer kunne derfor være at du fik en samtale med lægen om hvordan I kunne kombinere både amning og smertestillende.
Så her er en masse tanker og modspørgsmål fra mig, fordi jeg er i tvivl om hvor du egentlig selv er hende tankemæssigt i forhold til amning. Hvis du meget gerne vil amme og nyder det og accepterer at din datter har behov for lidt mere amning end gennemsnittet, så er det fint og så kan I måske finde en løsning med smertestillende der går sammen med amning.
Hvis du gerne vil have introduceret flasken noget mere og påtænker at stoppe amning inden for nærmeste fremtid og her tænker at der er en mulighed fordi du på grund af operationen og medicinen ikke må amme, ja så er du nødt til at trappe antallet af flasker op nu og skrue amningerne ned og så helt overgå til flaske, når I når til operationstidspunktet.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre i en beslutning om hvad du gerne vil. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske