Operation - nedtrappe amning eller kold tyrker?

3. oktober 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Operation - nedtrappe amning eller kold tyrker?

Hej igen…

Tusind tak for dit svar, som jeg har taget til mig. Jeg skriver lige lidt hurtigt igen, da der er opstået en ny situation, jeg har behov for at få afklaret rimelig hurtigt.

Med hensyn til det du skrev sidst – far har forsøgt at give MME og MM og kamillete…ja alt.. i flaske til natten – det fungerer fint om dagen – men til natten er det kun mor der duer! Min datter skriger indtil jeg kommer hjem og hun kommer over i mine arme. Når jeg er hjemme med hende om dagen søger hun brystet mange gange – især når hun begynder at blive træt. Det er ikke altid jeg kan ”spise hende af” med grød.

Den plan du skrev til mig indeholdt 6-7 amninger – jeg ammer pt. ca. 6 gange i døgnet, men jeg synes det virker som mange gange (også når jeg sammenligner med dem i mødregruppen + veninder….hvilket jeg ved man selvfølgelig ikke MÅ sammenligne!!;-)).

Du skriver at jeg skal sørge for, at hun får meget fysisk kontakt om dagen. Vi putter og hygger rigtig meget om dagen, og hun bliver også båret rundt og vugget, så der er hun godt tilfreds. Du skriver jeg evt. kan lægge hende hos os om natten, så hun får kontakt, hvis hun er ked. Dette har vi forsøgt, men hun ligger sig med det samme om på siden og sutter på alt og klynker efter brystet…..det synes jeg jo også er synd……..så er det svært ikke at give efter. Vi har heldigvis efterfølgende haft nogle nætter ind imellem, hvor hun sover fra kl. 24 – 5.30, hvor hun så er blevet ammet, så håber det langsomt ...

Annonce

... kommer.

Nå, men nu til sagen! Jeg er netop blevet indkaldt til en større knæoperation om en måneds tid. Det er en operation, som jeg bliver nødt til at få foretaget nu. Det er i generel anæstesi, men de regner med jeg må komme hjem igen om aftenen. Min svigermor kan være her og hjælpe med den lille, når min mand er på arbejde, da jeg de første dage skal holde mig helt i ro og herefter kun kan humpe rundt på krykker nogle uger.

Det er jo dejligt! Men jeg er blevet informeret om, at de første 3 dage, vil jeg have meget ondt og have behov for stærkere smertestillende medicin (formentlig ketogan). Dette vil jeg naturligvis ikke risikere, at min datter får gennem modermælken….så hvad gør jeg? Jeg vil gøre det, der er allerbedst for min datter – men hun vil jo helst have brystet…
Spørgsmålet er, om jeg skal begynde at nedtrappe amning nu (hvilket vil være synd for hende, og jeg har ikke noget imod at amme nogle måneder endnu) eller hvad?

Hvis hun skal have flaske i de 3 dage efter operationen, tror jeg hun vil være RIGTIG ked af det, når hun er vant til at få bryst og forbinder så stor en ro og tryghed med det. Jeg synes ikke rigtig, at der er nogen god løsning…;-( Overvejer at malke ud nu, og hun så kan få det – måske det er mere trygt for hende, hvis hun kan smage det er min mælk!? Men frygter bare de dage bliver forfærdelige, hvis jeg både ligger og har rigtig ondt og hun skal nægtes brystet…Kan du hjælpe med nogle forslag?

Mange hilsner

Den ammende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39