Brev:
Operation - nedtrappe amning eller kold tyrker?
3. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Operation - nedtrappe amning eller kold tyrker?
Hej igen…
Tusind tak for dit svar, som jeg har taget til mig. Jeg skriver lige lidt hurtigt igen, da der er opstået en ny situation, jeg har behov for at få afklaret rimelig hurtigt.
Med hensyn til det du skrev sidst – far har forsøgt at give MME og MM og kamillete…ja alt.. i flaske til natten – det fungerer fint om dagen – men til natten er det kun mor der duer! Min datter skriger indtil jeg kommer hjem og hun kommer over i mine arme. Når jeg er hjemme med hende om dagen søger hun brystet mange gange – især når hun begynder at blive træt. Det er ikke altid jeg kan ”spise hende af” med grød.
Den plan du skrev til mig indeholdt 6-7 amninger – jeg ammer pt. ca. 6 gange i døgnet, men jeg synes det virker som mange gange (også når jeg sammenligner med dem i mødregruppen + veninder….hvilket jeg ved man selvfølgelig ikke MÅ sammenligne!!;-)).
Du skriver at jeg skal sørge for, at hun får meget fysisk kontakt om dagen. Vi putter og hygger rigtig meget om dagen, og hun bliver også båret rundt og vugget, så der er hun godt tilfreds. Du skriver jeg evt. kan lægge hende hos os om natten, så hun får kontakt, hvis hun er ked. Dette har vi forsøgt, men hun ligger sig med det samme om på siden og sutter på alt og klynker efter brystet…..det synes jeg jo også er synd……..så er det svært ikke at give efter. Vi har heldigvis efterfølgende haft nogle nætter ind imellem, hvor hun sover fra kl. 24 – 5.30, hvor hun så er blevet ammet, så håber det langsomt kommer.
Nå, men nu til sagen! Jeg er netop blevet indkaldt til en større knæoperation om en måneds tid. Det er en operation, som jeg bliver nødt til at få foretaget nu. Det er i generel anæstesi, men de regner med jeg må komme hjem igen om aftenen. Min svigermor kan være her og hjælpe med den lille, når min mand er på arbejde, da jeg de første dage skal holde mig helt i ro og herefter kun kan humpe rundt på krykker nogle uger.
Det er jo dejligt! Men jeg er blevet informeret om, at de første 3 dage, vil jeg have meget ondt og have behov for stærkere smertestillende medicin (formentlig ketogan). Dette vil jeg naturligvis ikke risikere, at min datter får gennem modermælken….så hvad gør jeg? Jeg vil gøre det, der er allerbedst for min datter – men hun vil jo helst have brystet…
Spørgsmålet er, om jeg skal begynde at nedtrappe amning nu (hvilket vil være synd for hende, og jeg har ikke noget imod at amme nogle måneder endnu) eller hvad?
Hvis hun skal have flaske i de 3 dage efter operationen, tror jeg hun vil være RIGTIG ked af det, når hun er vant til at få bryst og forbinder så stor en ro og tryghed med det. Jeg synes ikke rigtig, at der er nogen god løsning…;-( Overvejer at malke ud nu, og hun så kan få det – måske det er mere trygt for hende, hvis hun kan smage det er min mælk!? Men frygter bare de dage bliver forfærdelige, hvis jeg både ligger og har rigtig ondt og hun skal nægtes brystet…Kan du hjælpe med nogle forslag?
Mange hilsner
Den ammende mor