Brev:
Putteproblemer - fortsat
3. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Putteproblemer - fortsat
Hej igen Helen,
Tusind tak for dit hurtige svar.
Som svar på dine spørgsmål kan jeg sige, at jeg har forsøgt forskellige grøntsagstyper - bla. gulerødder og også rodfrugtsmos, men ingen af delene har han villet ha.
Jeg ringede til min egen sundhedsplejerske for et godt råd, og hun anbefalte mig at jeg to gange dagligt gav ham den grød, som jeg vidste han ville ha - og så måske brugte 3. gang om dagen til at eksperimentere. Det betyder jo så også at han kun spiser to hele portioner om dagen - ca. 3/4 dl. vil jeg tro pr. portion, og 3. måltid er mest smagsprøver. Har prøvet diverse grøntsager men også øllebrød - men har endnu ikke virket!
Skal jeg fortsætte med at introducere ham for fx. kartoffelmos, selv om han ikke viser interesse for det?
Mht. hans daglige lure - fx. i dag har han sovet tre lure a hver 1 time. Han stod op kl 6 og sov første lur fra 8-9. Næste lur sov han fra 11-12 og sidste lur fra 13.30-14.30. Ved ikke hvordan jeg skal vænne ham af med en af lurene, når han ikke sover længere tid ad gangen - for han bliver så pylret og virker virkelig træt.. Men er måske et spørgsmål om at vænne ham til det?
Han plejer med sikkerhed at være træt to timer efter han er stået op - men hvis jeg strækker det endnu en time, kan det jo selvfølgelig være at han sover en lidt længere lur?
Vi krydser fingre for at vi får ændret hans søvnvaner om dagen, så han bliver lettere om aftenen. Har faktisk i nogle af dine andre svar her på siden set, at børn omkring 6-måneders alderen har et udviklingsspring, hvor de godt kan være svære at putte og få til at spise. Kan det muligvis være en kombination af det?
Vi har nemlig aldrig før haft problemer med at putte ham om aftenen, har normalt kunnet lægge ham og måske nøjes med at give ham sutten et par gange.
Jeg vil fra i morgen forsøge at strække hans lure, så han ikke sover mere end to gange - og så må vi se om det kommer til at virke. Har i aften forsøgt at give ham avocado som han godt kunne li - så vi kunne jo samtidig starte med at give ham det, og så prøve med andre typer grøntsager løbende.
Til sidst - du skriver at jeg evt. kan amme ham kort tid efter han har spist grød, men jeg oplever at han ikke vil når han er mæt af grøden. Skal jeg så skære et amme-måltid mere væk om dagen, så jeg evt. bare ammer ham tidligt morgen, eftermiddag, ved putning og om natten? Får han så det mælk, som han har behov for?
Tak for rådet,
Helle