Putteproblemer - fortsat

3. oktober 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Putteproblemer - fortsat

Hej igen Helen,

Tusind tak for dit hurtige svar.

Som svar på dine spørgsmål kan jeg sige, at jeg har forsøgt forskellige grøntsagstyper - bla. gulerødder og også rodfrugtsmos, men ingen af delene har han villet ha.

Jeg ringede til min egen sundhedsplejerske for et godt råd, og hun anbefalte mig at jeg to gange dagligt gav ham den grød, som jeg vidste han ville ha - og så måske brugte 3. gang om dagen til at eksperimentere. Det betyder jo så også at han kun spiser to hele portioner om dagen - ca. 3/4 dl. vil jeg tro pr. portion, og 3. måltid er mest smagsprøver. Har prøvet diverse grøntsager men også øllebrød - men har endnu ikke virket!

Skal jeg fortsætte med at introducere ham for fx. kartoffelmos, selv om han ikke viser interesse for det?

Mht. hans daglige lure - fx. i dag har han sovet tre lure a hver 1 time. Han stod op kl 6 og sov første lur fra 8-9. Næste lur sov han fra 11-12 og sidste lur fra 13.30-14.30. Ved ikke hvordan jeg skal vænne ham af med en af lurene, når han ikke sover længere tid ad gangen - for han bliver så pylret og virker virkelig træt.. Men er måske et spørgsmål om at vænne ham til det?

Han plejer med sikkerhed at være træt to timer efter han er stået op - ...

Annonce

... men hvis jeg strækker det endnu en time, kan det jo selvfølgelig være at han sover en lidt længere lur?

Vi krydser fingre for at vi får ændret hans søvnvaner om dagen, så han bliver lettere om aftenen. Har faktisk i nogle af dine andre svar her på siden set, at børn omkring 6-måneders alderen har et udviklingsspring, hvor de godt kan være svære at putte og få til at spise. Kan det muligvis være en kombination af det?

Vi har nemlig aldrig før haft problemer med at putte ham om aftenen, har normalt kunnet lægge ham og måske nøjes med at give ham sutten et par gange.

Jeg vil fra i morgen forsøge at strække hans lure, så han ikke sover mere end to gange - og så må vi se om det kommer til at virke. Har i aften forsøgt at give ham avocado som han godt kunne li - så vi kunne jo samtidig starte med at give ham det, og så prøve med andre typer grøntsager løbende.

Til sidst - du skriver at jeg evt. kan amme ham kort tid efter han har spist grød, men jeg oplever at han ikke vil når han er mæt af grøden. Skal jeg så skære et amme-måltid mere væk om dagen, så jeg evt. bare ammer ham tidligt morgen, eftermiddag, ved putning og om natten? Får han så det mælk, som han har behov for?

Tak for rådet,

Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre