Svar: Spiser mest om natten

28. september 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Marlene

Det lyder som en helt plausibel forklaring at din dreng er begyndt at spise mere om natten, fordi han ikke om dagen har koncentration til at spise den mængde mælk han egentlig har behov for. Et meget alderssvarende problem.

Med den alder han har nu, så oplever han jo verden betydeligt større end tidligere og er også begyndt at bevæge sig selv lidt rundt på gulvet. Han føler opmærksomt med i om han er hjemme eller ude, om han er i favnen hos mor eller hos en fremmed osv. og han bliver meget let forstyrret under måltiderne og finder alt muligt andet mere interessant. Det betyder at amningerne ofte afkortes i løbet af dagen og så er børn så smart indrettet at de jo bare indhenter det forsømte om natten:o)

Men naturligvis skal I tilbage til de gamle gode rutiner igen og derfor vil det være godt, hvis du i en periode kunne gå ind i soveværelset i løbet i af dagen og sørge for at din dreng spiser hvor der er ro, nedrullede gardiner osv.

Hans ...

Annonce

... maverumlen er også meget normalt, det er ikke usædvanligt at man som ammende mor kan høre mælken komme hele vejen igennem tarmsystemet og det betyder ikke at han rent fysiologisk har nogle tarmproblemer. Måske kan det at han slipper lidt mere og ikke har helt samme koncentration som tidligere gøre at han sluger lidt mere luft og det kan du måske høre, men det er ikke farligt og ikke unormalt. Igen er det dog vigtigt at du forsøger at få ham til at spise gode store måltider hver gang du ammer, gerne amme fra begge sider, med en skiftning undervejs, så du er helt sikker på at han har fået hvad han kan rumme.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er fint at du er begyndt med skemad og når han når op på en lille dl, så kan du forsøge at give 3/4 dl 2 gange dagligt stadigvæk efterfulgt af amning og se om det vil ændre lidt og give lidt mere struktur for dagen og samtidig sikre jer begge lidt nattesøvn. På den måde arbejder tiden også lidt mere for jer:o)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.