Svar: Spiser mest om natten
28. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Marlene
Det lyder som en helt plausibel forklaring at din dreng er begyndt at spise mere om natten, fordi han ikke om dagen har koncentration til at spise den mængde mælk han egentlig har behov for. Et meget alderssvarende problem.
Med den alder han har nu, så oplever han jo verden betydeligt større end tidligere og er også begyndt at bevæge sig selv lidt rundt på gulvet. Han føler opmærksomt med i om han er hjemme eller ude, om han er i favnen hos mor eller hos en fremmed osv. og han bliver meget let forstyrret under måltiderne og finder alt muligt andet mere interessant. Det betyder at amningerne ofte afkortes i løbet af dagen og så er børn så smart indrettet at de jo bare indhenter det forsømte om natten:o)
Men naturligvis skal I tilbage til de gamle gode rutiner igen og derfor vil det være godt, hvis du i en periode kunne gå ind i soveværelset i løbet i af dagen og sørge for at din dreng spiser hvor der er ro, nedrullede gardiner osv.
Hans maverumlen er også meget normalt, det er ikke usædvanligt at man som ammende mor kan høre mælken komme hele vejen igennem tarmsystemet og det betyder ikke at han rent fysiologisk har nogle tarmproblemer. Måske kan det at han slipper lidt mere og ikke har helt samme koncentration som tidligere gøre at han sluger lidt mere luft og det kan du måske høre, men det er ikke farligt og ikke unormalt. Igen er det dog vigtigt at du forsøger at få ham til at spise gode store måltider hver gang du ammer, gerne amme fra begge sider, med en skiftning undervejs, så du er helt sikker på at han har fået hvad han kan rumme.
Det er fint at du er begyndt med skemad og når han når op på en lille dl, så kan du forsøge at give 3/4 dl 2 gange dagligt stadigvæk efterfulgt af amning og se om det vil ændre lidt og give lidt mere struktur for dagen og samtidig sikre jer begge lidt nattesøvn. På den måde arbejder tiden også lidt mere for jer:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske