Brev:
Spiser mest om natten
28. september 2007
Alder:
5 mdr.
Spiser mest om natten
Hej Helen,
Da min søn var omkring 4 mdr. gammel begyndte han at sove lange stræk om natten, dvs. 5-6 timer efter jeg havde ammet ham i søvne kl. ca. 23. Og det var jo virkelig dejligt! Han er blevet ammet fuldt ud indtil for en lille uge siden, hvor jeg er begyndt med at øve skemad med risgrød. Anledningen til dette er, at han pludselig begyndte kun at sove 2-3 timer ad gangen for 1 ½ uge siden. Jeg prøver at give ham sut om natten, når han melder sig efter 2-3 timer, men det hjælper ikke.
På en måde undrer det mig nu ikke, at han spiser så meget om natten (tømmer begge bryster hver gang), da han ikke er glad for at spise i løbet af dagen. Jeg ammer ham som udgangspunkt hver 3.-4. time i løbet af dagen, men nogle gang prøver jeg hver 2. time, hvis jeg virkelig mener, at nu MÅ han da være sulten.
Det, der oftest sker, når han skal ammes om dagen er, at han måske dier i 2-3 minutter ad gangen og så slipper. Jeg kan godt få ham til at die 2-3 gange på den måde, men nogle gange kun ved at skifte bryst. Jeg hører tit "gurgle-lyde" fra hans mave - som om han har problemer med at få det ned i maven og han kløjs også i det jævnligt. Han græder så, når det går sådan.
Underligt nok forekommer disse problemer aldrig om natten, hvor han er helt afslappet og godt kan ligge i 15 minutter ved hvert bryst (sikkert også længere - men jeg kan høre, at han ikke rigtig synker længere, når der er gået 15 minutter, hvor jeg så skifter bryst og han tager godt fra igen).
Jeg kunne godt tænke mig at få vendt om på denne ammerytme, så han spiser mere om dagen, end om natten! Skemaden hjælper jo nok ikke foreløbigt og det er sikkert heller ikke løsningen. Hvad mon problemet med amningerne i løbet af dagen kan skyldes? Kan det være noget fysiologisk, selvom det ikke forekommer om natten?
Jeg vil så gerne kunne sove i 5-6 timer i træk igen - så min søn kan få en gladere og mere veludhvilet mor igen!
Med venlig hilsen
Marlene