Spiser mest om natten

28. september 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Spiser mest om natten

Hej Helen,

Da min søn var omkring 4 mdr. gammel begyndte han at sove lange stræk om natten, dvs. 5-6 timer efter jeg havde ammet ham i søvne kl. ca. 23. Og det var jo virkelig dejligt! Han er blevet ammet fuldt ud indtil for en lille uge siden, hvor jeg er begyndt med at øve skemad med risgrød. Anledningen til dette er, at han pludselig begyndte kun at sove 2-3 timer ad gangen for 1 ½ uge siden. Jeg prøver at give ham sut om natten, når han melder sig efter 2-3 timer, men det hjælper ikke.

På en måde undrer det mig nu ikke, at han spiser så meget om natten (tømmer begge bryster hver gang), da han ikke er glad for at spise i løbet af dagen. Jeg ammer ham som udgangspunkt hver 3.-4. time i løbet af dagen, men nogle gang prøver jeg hver 2. time, hvis jeg virkelig mener, at nu MÅ han da være sulten.

Det, der oftest sker, når han skal ammes om dagen er, at han måske dier i 2-3 minutter ad gangen og så slipper. Jeg kan godt få ham til at die 2-3 gange på den ...

Annonce

... måde, men nogle gange kun ved at skifte bryst. Jeg hører tit "gurgle-lyde" fra hans mave - som om han har problemer med at få det ned i maven og han kløjs også i det jævnligt. Han græder så, når det går sådan.

Underligt nok forekommer disse problemer aldrig om natten, hvor han er helt afslappet og godt kan ligge i 15 minutter ved hvert bryst (sikkert også længere - men jeg kan høre, at han ikke rigtig synker længere, når der er gået 15 minutter, hvor jeg så skifter bryst og han tager godt fra igen).

Jeg kunne godt tænke mig at få vendt om på denne ammerytme, så han spiser mere om dagen, end om natten! Skemaden hjælper jo nok ikke foreløbigt og det er sikkert heller ikke løsningen. Hvad mon problemet med amningerne i løbet af dagen kan skyldes? Kan det være noget fysiologisk, selvom det ikke forekommer om natten?

Jeg vil så gerne kunne sove i 5-6 timer i træk igen - så min søn kan få en gladere og mere veludhvilet mor igen!

Med venlig hilsen
Marlene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika