Svar: Hvor lang tid tager det mælkeproduktionen at stoppe?
27. september 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Andersen
Du skriver at du fortsat ammer og at din datter spiser hos dig hver dag og spiser både dag og nat. Du fortæller også at hun hidtil har spist ca 8 gange om dagen og jeg tænker at din datter er så stor nu, at hun ikke behøver spise så hyppigt mere. Det lyder således som om hun stille og roligt selv regulerer sit behov.
Det er en rigtig god idé at lægge hende til lige når hun vågner af en lur, hvis hun virker mest oplagt til at spise her og at amme aften og nat er også godt for din mælkeproduktion. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, så natamning er vigtigt, men når det er sagt, skal du jo også have hvile og sove lidt om natten:o)
Det er ikke sikkert at du kan vente med at introducere skemad til din datter er 6 måneder, det kommer jo helt an på hvordan det videre forløb bliver. Hvis hun fortsat tager fint på i vægt og nyder amningen og spiser godt hos dig, så er det ikke noget problem at vente, men hvis hun begynder ikke at ville spise hos dig eller hvis du oplever at hun pludselig spiser rigtig meget og du derfor ikke kan følge med, at hun spiser hele natten og selvom du lægger så meget til som muligt, så er det ikke nok til at øge til den mængde hun har behov for, ja så må du også tilbyde hende noget andet.
Børn der er blevet ammet meget og som trives med dette, kan ofte fint springe flaskerne over og gå direkte til skemaden, når det bliver nødvendigt.
Lige nu er det dog fint at du venter med introduktion af skemad og koncentrerer dig om at amme og det er helt okay hvis hun f.eks. kun spiser 6 gange i døgnet. Du skal også se på hendes bleer, at hun tisser som hun skal, du skal se på hendes humør, at hun virker glad og du skal se på hendes udvikling, at hun begynder at trille og bruge sig selv og sin krop mere og har energi til at udvikle sig.
Du spørger hvor lang tid det tager for mælkeproduktionen at stoppe og det tager som regel ret lang tid. Så længe din datter spiser hos dig flere gange dagligt, så stopper din mælkeproduktion ikke, men du vil ikke opleve samme form for brystspænding som du oplevede i starten og det er helt normalt. Der er stadig mælk at komme efter.
Håber mine tanker giver jer lidt ro, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske