Brev:
Hvor lang tid tager det mælkeproduktionen at stoppe?
27. september 2007
Alder:
4 mdr.
Hvor lang tid tager det mælkeproduktionen at stoppe?
Kære Helen,
Tak for dit svar vedr. om min datter kan sove på siden eller maven noget af natten.
Jeg har et andet spørgsmål, dette er vedr. amning. Min datter er jo knap 4 måneder, så jeg er klar over at hun er midt i et udviklingsspring og at alle rutiner, rytmer osv. derfor kan være en saga blot.
Mit spørgsmål går på at hun er begyndt at spise meget uregelmæssigt, og min mælkeproduktion bliver meget påvirket af denne uregelmæssighed. Jeg bekymrer mig om hvorvidt min mælkeproduktion risikerer at gå helt i stå hvis hun i flere dage næsten intet spiser? Mine bryster bliver tydeligt mindre efter sådan en periode. Samtidigt undrer det mig at hun lader til helt at have mistet appetitten nogle dage, for burde hun ikke være mere sulten nu end tidligere?
Tidligere har hun spist fast 8 gange om dagen (ca. hver 3. time), som regel fra begge bryster. Nu vil hun ikke spise så ofte, og om dagen ender det i gråd hvis jeg forsøger at lægge hende til når hun ikke er sulten. Dette har jeg forsøgt fordi jeg i mange af dine svar til andre har læst at hvis man vil øge sin mælkemængde, så skal man lægge til hver 2. time. Hun spiser hver dag, og også om natten, og hun tager fint på, hun vejer mellem 6,5 og 7 kg nu og er glad, livlig og meget motorisk stærk.
Jeg har prøvet at lave ro, mørke, gå i soveværelse og på hendes eget værelse for at hun ikke skal blive "forstyrret" når hun spiser. Hun er meget nysgerrig, observerende og videbegærlig, så hun bliver nemt distraheret.
Jeg har haft held med at amme hende umiddelbart efter hun vågner fra sine lurer i løbet af dagen.
Jeg vil meget gerne amme fuldt til 6 måneder, og efter aftale med vores sp har vi valgt ikke at give flaske, så vil vi hellere gå direkte til ske-mad hvis det bliver nødvendigt med noget andet mad end modermælk. Tror du det er realistisk at vente med ske-mad til hun er 6 måneder, når hun er så fysisk aktiv?
Venlig hilsen
Andersen