Hvor lang tid tager det mælkeproduktionen at stoppe?

27. september 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hvor lang tid tager det mælkeproduktionen at stoppe?

Kære Helen,

Tak for dit svar vedr. om min datter kan sove på siden eller maven noget af natten.

Jeg har et andet spørgsmål, dette er vedr. amning. Min datter er jo knap 4 måneder, så jeg er klar over at hun er midt i et udviklingsspring og at alle rutiner, rytmer osv. derfor kan være en saga blot.

Mit spørgsmål går på at hun er begyndt at spise meget uregelmæssigt, og min mælkeproduktion bliver meget påvirket af denne uregelmæssighed. Jeg bekymrer mig om hvorvidt min mælkeproduktion risikerer at gå helt i stå hvis hun i flere dage næsten intet spiser? Mine bryster bliver tydeligt mindre efter sådan en periode. Samtidigt undrer det mig at hun lader til helt at have mistet appetitten nogle dage, for burde hun ikke være mere sulten nu end tidligere?

Tidligere har hun spist fast 8 gange om dagen (ca. hver 3. time), som regel fra begge bryster. Nu vil hun ikke spise så ofte, og om dagen ender det i gråd hvis jeg forsøger at lægge hende til når ...

Annonce

... hun ikke er sulten. Dette har jeg forsøgt fordi jeg i mange af dine svar til andre har læst at hvis man vil øge sin mælkemængde, så skal man lægge til hver 2. time. Hun spiser hver dag, og også om natten, og hun tager fint på, hun vejer mellem 6,5 og 7 kg nu og er glad, livlig og meget motorisk stærk.

Jeg har prøvet at lave ro, mørke, gå i soveværelse og på hendes eget værelse for at hun ikke skal blive "forstyrret" når hun spiser. Hun er meget nysgerrig, observerende og videbegærlig, så hun bliver nemt distraheret.

Jeg har haft held med at amme hende umiddelbart efter hun vågner fra sine lurer i løbet af dagen.

Jeg vil meget gerne amme fuldt til 6 måneder, og efter aftale med vores sp har vi valgt ikke at give flaske, så vil vi hellere gå direkte til ske-mad hvis det bliver nødvendigt med noget andet mad end modermælk. Tror du det er realistisk at vente med ske-mad til hun er 6 måneder, når hun er så fysisk aktiv?

Venlig hilsen
Andersen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet