Brev:
Amme og natteproblemer
27. september 2007
Alder:
9 mdr.
Amme og natteproblemer
Kære Helen
Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger.
Jeg skriver til dig fordi vores datter på 9 1/2 mdr. SKAL til at stoppe natamningen og derudover er meget svær at lægge i seng om aftenen og - efter min mening - er blevet meget morglad. Det sidste er selvfølgelig også skønt, men det kan også tage luften fra mig, da jeg konstant er på (især om aften og natten).
Hun er ellers en meget glad, skøn og kvik pige, der er meget let om dagen. Der er fart over feltet (hun kravler, undersøger alt og er ikke bange for fremmede). Hun spiser godt og får ca. tre store måltider (havregrød, rugbrød med pålæg, grøntsager m.kød/fisk) og ca.2-3 ml.måltider (frugt, a-38 og rugbrødshapsere) og får derudover mælk i kop til måltiderne. Hun sover ca. fra kl.19-7 og to gange i løbet af dagen.
Mht amning så får hun en godnattår, når hun lægges og hvis det står til hende også gerne en tår ved 23-tiden og igen ved 4-tiden. Jeg vil rigtig gerne stoppe natamningen, men hun flipper simpelthen ud og kan næsten kun falde til ro, når jeg overgiver mig og lader hende die. Vi har prøvet med sut, vand og at lade min mand tage hende og alle forsøg er endt med et skrigende barn, der slet ikke kunne falde ned igen. Jeg giver hende stadigvæk en lille morgentår, men det synes jeg også er okay - er det det rent ernæringsmæssigt?
Vi har derudover et meget fast aftensritual (mad, bad, godnatlæsning) og vi plejer at kunne lægge hende efter vi har sunget en sang med hende i armene (ja, jeg ved godt at hun egentlig burde kunne falde i søvn af sig selv, men vi har nok vænnet hende til falde i søvn oppe hos os). Som noget forholdsvis nyt er hun begyndt på ikke at ville lægges i seng selvom hun på det nærmeste sover. Hun græder ligesåsnart vi lægger hende fra os. Pt. er det eneste der hjælper at lægge hende i vores seng og holde om hende. Det virker som om, hun virkelig har behov for tryghed og nærvær, hvilket selvfølgelig også er okay, men løsningen med at sove i vores seng er jeg personlig ret så ked af, eftersom min mand og jeg i forvejen ikke har meget "plads" til hinanden.
Jeg begynder derudover på arbejde om 3 uger og frygter virkelig for de næste par måneder hvis dette her fortsætter. Derudover er både min mand og jeg så presset, at natamning og putning alt for ofte ender i frustrerede skænderier om hvad der virker og ikke virker..
Jeg håber derfor du kan give os nogle gode råd.
På forhånd tak
Venlig hilsen
en træt Lotus