Amme og natteproblemer

27. september 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Amme og natteproblemer

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger.

Jeg skriver til dig fordi vores datter på 9 1/2 mdr. SKAL til at stoppe natamningen og derudover er meget svær at lægge i seng om aftenen og - efter min mening - er blevet meget morglad. Det sidste er selvfølgelig også skønt, men det kan også tage luften fra mig, da jeg konstant er på (især om aften og natten).

Hun er ellers en meget glad, skøn og kvik pige, der er meget let om dagen. Der er fart over feltet (hun kravler, undersøger alt og er ikke bange for fremmede). Hun spiser godt og får ca. tre store måltider (havregrød, rugbrød med pålæg, grøntsager m.kød/fisk) og ca.2-3 ml.måltider (frugt, a-38 og rugbrødshapsere) og får derudover mælk i kop til måltiderne. Hun sover ca. fra kl.19-7 og to gange i løbet af dagen.

Mht amning så får hun en godnattår, når hun lægges og hvis det står til hende også gerne en tår ved 23-tiden og igen ved 4-tiden. Jeg vil rigtig gerne stoppe natamningen, men hun flipper simpelthen ud og kan næsten kun falde til ro, når jeg overgiver mig og lader hende die. Vi har prøvet med sut, vand og at lade min mand tage hende og alle forsøg er endt med et ...

Annonce

... skrigende barn, der slet ikke kunne falde ned igen. Jeg giver hende stadigvæk en lille morgentår, men det synes jeg også er okay - er det det rent ernæringsmæssigt?

Vi har derudover et meget fast aftensritual (mad, bad, godnatlæsning) og vi plejer at kunne lægge hende efter vi har sunget en sang med hende i armene (ja, jeg ved godt at hun egentlig burde kunne falde i søvn af sig selv, men vi har nok vænnet hende til falde i søvn oppe hos os). Som noget forholdsvis nyt er hun begyndt på ikke at ville lægges i seng selvom hun på det nærmeste sover. Hun græder ligesåsnart vi lægger hende fra os. Pt. er det eneste der hjælper at lægge hende i vores seng og holde om hende. Det virker som om, hun virkelig har behov for tryghed og nærvær, hvilket selvfølgelig også er okay, men løsningen med at sove i vores seng er jeg personlig ret så ked af, eftersom min mand og jeg i forvejen ikke har meget "plads" til hinanden.

Jeg begynder derudover på arbejde om 3 uger og frygter virkelig for de næste par måneder hvis dette her fortsætter. Derudover er både min mand og jeg så presset, at natamning og putning alt for ofte ender i frustrerede skænderier om hvad der virker og ikke virker..

Jeg håber derfor du kan give os nogle gode råd.

På forhånd tak

Venlig hilsen
en træt Lotus

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor