Svar: Amning fortsat
27. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Lone
Det lyder rigtig rigtig fint det du har gjort. Der er jo på ingen måde tale om pres, men om at få ham til at spise, når han for det første har et behov, hvilket sandsynligvis må være hver 3-4 time og for det andet når han gerne vil og tager imod brystet.
Det gør ikke noget at han sover og er afslappet, når du lægger ham til, hvis du på den måde får skabt en ro omkring amning og det at spise. Det er vigtigt at han også oplever at få mad i maven, for så evt. at vågne op og føle sig sulten og have lyst til selv at bede om brystet lidt senere. Så du må meget gerne gøre som du gør. Det er helt fint.
Og ups ja, - jeg glemte det med vitaminerne, undskyld:o)
Du må gerne spise vitaminpiller som ammende og det lyder fint med en multivitamintablet. Calcium og jern er godt til ammende kvinder, men også B2 vitamin (riboflavin) kan være godt når man som du er begyndt at tabe håret (dette er i øvrigt helt hormonalt og det er begrænset hvad du kan gøre ved det). Det findes hovedsageligt indmad som lever og nyrer, men de vigtigste kilder i danskernes kost er mejeriprodukter, og i mindre grad kød og kornprodukter, blad-grønt, bælgfrugter og fisk.
Generelt er det dog vigtigt at du spiser sundt og varieret og følger de gængse kostråd og at du sørger for at spise din mellemmåltider også og ikke kun spiser 3 gange dagligt. Det behøver ikke være store og besværlige ting, men at du en gang imellem lige tager en grovbolle eller en gulerod (skræl dem og hav dem liggende klar i koldt vand i køleskabet, eller køb en pose snack-gulerødder i Netto), en banan eller lignende en gang imellem er vigtigt for dig. Du må ikke gå i timer på tom mave.
Tit sker der jo det at dagen går op i barn, bleskiftning og amning, så skal den store i tøjet, afleveres osv og inden man får set sig om, så er tiden bare gået, man har ikke selv nået badet og har slet ikke fået noget at spise. Og det dur bare ikke. Du er simpelthen nødt til at sikre dig selv at du får noget mad.
Havregryn eller havregrød er godt at starte dagen med, fuldkornsbrød er bedre end lyst brød, masser af fedtfattig kød, fisk af forskellig slags og grøntsager dagen igennem, også frugt er vigtigt. Drik vand og evt. lidt juice og også mælk en gang imellem, evt. ammete men kun 1-2 kopper dagligt og undgå kaffe og cola.
Fortsat held og lykke og planen om de 14 dage lyder rigtig fint, så må vi se hvad der sker hen af vejen. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske