Svar: Amning fortsat

27. september 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lone

Det lyder rigtig rigtig fint det du har gjort. Der er jo på ingen måde tale om pres, men om at få ham til at spise, når han for det første har et behov, hvilket sandsynligvis må være hver 3-4 time og for det andet når han gerne vil og tager imod brystet.

Det gør ikke noget at han sover og er afslappet, når du lægger ham til, hvis du på den måde får skabt en ro omkring amning og det at spise. Det er vigtigt at han også oplever at få mad i maven, for så evt. at vågne op og føle sig sulten og have lyst til selv at bede om brystet lidt senere. Så du må meget gerne gøre som du gør. Det er helt fint.

Og ups ja, - jeg glemte det med vitaminerne, undskyld:o)

Du må gerne spise vitaminpiller som ammende og det lyder fint med en multivitamintablet. Calcium og jern er godt til ammende kvinder, men også B2 vitamin (riboflavin) kan være godt når man som du er begyndt at tabe håret (dette er i øvrigt helt hormonalt og det er begrænset hvad du kan gøre ved det). Det findes hovedsageligt indmad som lever og nyrer, men de vigtigste kilder i danskernes kost er mejeriprodukter, og i mindre grad kød og kornprodukter, blad-grønt, bælgfrugter og fisk.

Generelt er det dog vigtigt at du spiser ...

Annonce

... sundt og varieret og følger de gængse kostråd og at du sørger for at spise din mellemmåltider også og ikke kun spiser 3 gange dagligt. Det behøver ikke være store og besværlige ting, men at du en gang imellem lige tager en grovbolle eller en gulerod (skræl dem og hav dem liggende klar i koldt vand i køleskabet, eller køb en pose snack-gulerødder i Netto), en banan eller lignende en gang imellem er vigtigt for dig. Du må ikke gå i timer på tom mave.

Tit sker der jo det at dagen går op i barn, bleskiftning og amning, så skal den store i tøjet, afleveres osv og inden man får set sig om, så er tiden bare gået, man har ikke selv nået badet og har slet ikke fået noget at spise. Og det dur bare ikke. Du er simpelthen nødt til at sikre dig selv at du får noget mad.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Havregryn eller havregrød er godt at starte dagen med, fuldkornsbrød er bedre end lyst brød, masser af fedtfattig kød, fisk af forskellig slags og grøntsager dagen igennem, også frugt er vigtigt. Drik vand og evt. lidt juice og også mælk en gang imellem, evt. ammete men kun 1-2 kopper dagligt og undgå kaffe og cola.

Fortsat held og lykke og planen om de 14 dage lyder rigtig fint, så må vi se hvad der sker hen af vejen. Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder