Svar: Sygdom, menstruation og amning
22. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære snottede familie
Det er meget normalt at børn fravælger brystet lidt i den periode, hvor mor får menstruation, fordi hormonændringerne får mælken til at smage anderledes.
Samtidig med at du har fået menstruation, har du så også været syg, hvilket naturligt er med til at nedsætte mælkemængden. Derudover har din datter også været syg,- snottet, ondt i halsen osv. og har måske derfor ikke diet så effektivt, som hun tidligere har gjort og det hele har så samlet gjort at din mælkemængde på nuværende tidspunkt er nedsat.
Det er derfor du oplever at hendes tissebleer er mindre våde, at der går længere tid inden nedløbsrefleksen starter, at hun bliver lidt utålmodig ved brystet osv. Så der er altså en sammenhæng og en naturlig forklaring. Det er dog ikke ens betydende med at du ikke kan bibeholde amning og få øget din mælkeproduktion igen.
Det er vigtigt at du tilbyder din datter brystet så meget som muligt de næste dage og det er helt fint at du ammer hende ekstra om natten, da du netop om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Du behøver ikke give hende mme, det er bedre at du tilbyder hende brystet og hun så kun spiser få minutter der.
Derudover er det vigtigt at du begynder at spise noget og drikke væske selv. Man kan lidt populært sige at der skal være noget at lave mælk af og du har på grund af sygdom ikke spist eller drukket noget, så det skal du igang med.
Det er en rigtig god idé at du lægger dig med hende og ammer, så du også selv får lidt hvile. Begge jeres kroppe er i lidt en stresstilstand på grund af sygdom og det er vigtigt at I slapper af og også har meget fysisk tæt kontakt. Læg dig derfor i sengen med hende, når du ammer, så I begge lader roen komme over jer og så hun også bedre kan koncentrere sig.
Tal helt roligt til hende, kærtegn hende blidt, når hun ligger og spiser hos dig, så det igen bliver rigtig dejligt at blive ammet. Du kan også prøve nogle gange at gå rundt med hende imens du ammer hende, hvis du kan holde til det og bære hende, hun er jo ved at være en stor pige:o)
Det kan være en god idé at I går i badekar sammen eller i brusebad, så I har kropskontakt der og din datter kan få lidt bryst hvis hun vil og selv søger det.
Det er vigtigt at du ikke presser hende til brystet, men at hun selv har lyst og får lov, når hun viser interesse - også selvom det er mere end hun plejer og mere end hun 'generelt' behøver i forhold til sin alder:o)
Du kan evt. prøve med amme-te, måske det vil have en effekt, der er dog ikke dokumenteret virkning af dette.
Det er meget vigtigt at du ikke er kold, får træk, kolde fødder osv. og du skal således sørge for at holde dig godt varm. Lav evt. nogle lune omslag eller brug en varmpude at sidde med på brysterne inden du skal amme, så mælken flyder lettere. Stimuler også brysterne når du er i brusebad og lad det varme vand massere lidt på brysterne.
Hvis du har en brystpumpe, så kunne du overveje om du en gang imellem lige skulle sætte dig og malke lidt/stimulere lidt bare 5 minutter på hver side, netop fordi jo mere man viser brystet at der er behov, jo mere mælk.
Jeg håber at lidt af ovenstående råd vil hjælpe jer videre. Som regel tager det ikke mere en et par døgn, så er din krop klar igen og begyndt at øge mælkemængden. Det er altså en periode der er til at overskue, men det kræver en vis indsats fra dig side:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele og fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske