Svar: Sygdom, menstruation og amning

22. september 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære snottede familie

Det er meget normalt at børn fravælger brystet lidt i den periode, hvor mor får menstruation, fordi hormonændringerne får mælken til at smage anderledes.

Samtidig med at du har fået menstruation, har du så også været syg, hvilket naturligt er med til at nedsætte mælkemængden. Derudover har din datter også været syg,- snottet, ondt i halsen osv. og har måske derfor ikke diet så effektivt, som hun tidligere har gjort og det hele har så samlet gjort at din mælkemængde på nuværende tidspunkt er nedsat.

Det er derfor du oplever at hendes tissebleer er mindre våde, at der går længere tid inden nedløbsrefleksen starter, at hun bliver lidt utålmodig ved brystet osv. Så der er altså en sammenhæng og en naturlig forklaring. Det er dog ikke ens betydende med at du ikke kan bibeholde amning og få øget din mælkeproduktion igen.

Det er vigtigt at du tilbyder din datter brystet så meget som muligt de næste dage og det er helt fint at du ammer hende ekstra om natten, da du netop om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Du behøver ikke give hende mme, det er bedre at du tilbyder hende brystet og hun så kun spiser få minutter der.

Derudover er det vigtigt at du begynder at spise noget og drikke væske selv. Man kan lidt populært sige at der skal være noget at lave mælk af og du har på grund af sygdom ikke spist eller drukket noget, så det skal du igang med.

Det er en rigtig god idé at du lægger dig med hende og ammer, så du også selv får lidt hvile. Begge jeres kroppe er i lidt en stresstilstand på grund af sygdom og det er vigtigt at I slapper af og også har meget fysisk tæt kontakt. Læg dig derfor i sengen med hende, når du ammer, så I begge lader roen ...

Annonce

... komme over jer og så hun også bedre kan koncentrere sig.

Tal helt roligt til hende, kærtegn hende blidt, når hun ligger og spiser hos dig, så det igen bliver rigtig dejligt at blive ammet. Du kan også prøve nogle gange at gå rundt med hende imens du ammer hende, hvis du kan holde til det og bære hende, hun er jo ved at være en stor pige:o)

Det kan være en god idé at I går i badekar sammen eller i brusebad, så I har kropskontakt der og din datter kan få lidt bryst hvis hun vil og selv søger det.

Det er vigtigt at du ikke presser hende til brystet, men at hun selv har lyst og får lov, når hun viser interesse - også selvom det er mere end hun plejer og mere end hun 'generelt' behøver i forhold til sin alder:o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan evt. prøve med amme-te, måske det vil have en effekt, der er dog ikke dokumenteret virkning af dette.

Det er meget vigtigt at du ikke er kold, får træk, kolde fødder osv. og du skal således sørge for at holde dig godt varm. Lav evt. nogle lune omslag eller brug en varmpude at sidde med på brysterne inden du skal amme, så mælken flyder lettere. Stimuler også brysterne når du er i brusebad og lad det varme vand massere lidt på brysterne.

Hvis du har en brystpumpe, så kunne du overveje om du en gang imellem lige skulle sætte dig og malke lidt/stimulere lidt bare 5 minutter på hver side, netop fordi jo mere man viser brystet at der er behov, jo mere mælk.

Jeg håber at lidt af ovenstående råd vil hjælpe jer videre. Som regel tager det ikke mere en et par døgn, så er din krop klar igen og begyndt at øge mælkemængden. Det er altså en periode der er til at overskue, men det kræver en vis indsats fra dig side:o)

Rigtig meget held og lykke med det hele og fortsat god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!