Brev:
Sygdom, menstruation og amning
22. september 2007
Alder:
8 mdr.
Sygdom, menstruation og amning
Kære Helen
Jeg har en dejlig datter på 8 måneder. Hun er kvik og meget nysgerrig, men lige for tiden er vi begge syge med forkølelse, ondt i halsen, snot og hoste. Det startede for 6 dage siden og det har helt sikkert været mig der har været hårdest ramt, med feber og ingen lyst til at spise de første 3 dage.
Sygdommen startede lige i slutningen af min første menstruationsperiode efter fødselen. Jeg oplevede at hun under min menstruation var mindre villig til at die hos mig, lidt svært at beskrive, men som om at hun kunne mærke at mælken var anderledes. Jeg har fuldammet min datter til hun var 5 måneder, hvor vi langsomt startede på skemad, som dog ikke gik helt uproblematisk, men det er en anden historie. Hun spiser fint nu, når hun altså ikke er syg. Hun har aldrig haft lyst til at tage flaske, hverken med min mælk eller med modermælkserstatning.
Nu er min menstruation stoppet igen, men det er som om jeg ikke har særligt meget mælk. For tiden har hun måske lidt ondt i halsen og er også stoppet i næsen - snottet er de sidste 2 dage blevet gult men det løber hele tiden - hvilket vi afhjælper med saltvandsdråber og "snotsuger".
Selvom hun ikke er tilstoppet i næsen, er det som om hun ikke vil sutte ordentligt, som før. Hun sutter og slipper, græder lidt, søger, sutter og slipper, græder, lige meget om jeg sidder med hende i armene eller ligger ned.
Verden er også spændende, så jeg prøver at gå et stille sted hen, så hun ikke forstyrres, men hun kikker alligevel hele tiden rundt. Dog ikke i vores eget soveværelse, hvor hun dog alligevel praktiserer sin sutte-slippe amning.
Efter menstruationen er det også som om mælken er 100 år om at løbe til, også selvom hun ganske få gange sutter til, som hun plejede. Så bliver hun frustreret og slipper for at brokke sig og jeg gør alt for at visualisere at mælken løber til, men lige meget hjælper det!
Jeg ammer hende 1 gang om natten (nogle gange 2 mens hun har været syg og ikke har været til at trøste om natten )og om morgenen - før vejede bleerne som et pund oksekød om morgenen, hvilket vil sige at hun må have taget godt fra om natten - nu er de bare normalt våde, på trods af at de indeholder aften amning og somme tider 2 natamninger. Det er også som om det kun er mit venstre bryst hun kan aktivere, men det har nu også altid været "det bedste".
I løbet af dagen får hun normalt bryst 3-4 gange incl morgenamningen, men nu hvor hun har været syg, har hun fået oftere, da hun ikke har haft så meget lyst til skemad. Derfor kan jeg slet ikke forstå min manglende mælkemængde, da hun jo har stimuleret mere end hun plejer.....
Jeg har ikke taget anden medicin end panodiler (6 om dagen), for at slå feberen ned og for at mindske ubehaget af hovedpine, ledsmerter m.m. Jeg har heller ikke brugt næsespray, da jeg kan læse at de ikke må bruges af ammende.
Jeg forstår ikke hvor min mælk bliver af?! Er det måske et naturligt ammestop, forårsaget af menstruationen, eller kan det tænkes at hænge sammen med min sygdom? Eller kan panodilerne indvirke?? Har taget dem før uden lignende virkning.
Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal tilbyde hende, andet end vand, som hun fint drikker af glas, men det bliver jo ikke til alverden. MME vil hun slet ikke have af kop, hun laver bræklyde når hun får det i munden, men det har hun jo heller aldrig villet have af flaske.
Hun får den lille smule mælk jeg har, men det er en kamp for hver gang. Vi er lige blevet passet hos svigerforældrene, som hun kender godt og har boet hos mange gange sammen med os, men hun kunne slet ikke få ro til at die. Tænker også at min mælk er god for hende, da hun vel derigennem får antistoffer til at komme sig, så jeg vil så gerne give hende det!!
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre for at få nok væske i hende, men selvfølgelig får hun da noget, for bleerne er jo ikke helt tørre. Før sygdommen havde hun afføring i hver en ble, men nu spiser hun selvfølgelig også kun en kvart portion hver gang, så nu er der måske kun gevinst én gang om dagen, men det hænger jo nok meget godt sammen med mængden hun indtager!?
Jeg er jo bare lidt nervøs for hård mave, hvis hun ikke får nok væske. Og pjevset det er hun jo, så om det er ondt i halsen eller maven.... Kan du fornemme en bekymret mor, med tusinde spørgsmål!??
Jeg håber på at høre fra dig snart, da jeg har haft megen glæde af at læse dine svar.
Mange hilsener fra en snottet familie