Svar: Uoverskueligt at amme
20. september 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Lotte
Jeg vil anbefale dig bogen "svøb dit barn", du finder den i min bogguide under sygdom, behandling og handicap, se også under link og partnere. En metode som især anvendes til børn med kolik, men som sandsynligvis også vil være rigtig god for din lille pige. I den er der fine tegninger af præcis hvordan du svøber.
Det er fortsat vigtigt at du forsøger at holde din datter igang ved brystet og at du skifter hende undervejs. I starten er det ofte sådan at man lige når at skifte, amme, så skifter man igen og det kan nogle gange føles som om man ikke laver andet end at skifte ble og give bryst... det ændrer sig dog i takt med at hun bliver ældre.
Når hun vågner fra en lur, så start med at amme hende, herefter skifter du hende, så hun vågner op til dåd, pludrer lidt osv. og så skal hun ammes igen. Her lægger du så til modsatte bryst. Nogle gange vil hun kun tage toppen, andre gange slet ikke noget og atter andre gange lidt mere. Tilbuddet skal dog være der.
Nogle gange vil det også være rigtig godt at lægge til samme bryst igen, det kommer an på hvordan du synes dit bryst føles, når hun har spist hos dig. Det skal være sådan at du kan fornemme at brystet er blødt og eftergiveligt i forhold til den side, hvor hun endnu ikke har spist. Hvis du føler at brystet stadig er meget fyld med mælk, så er det en god idé at få hende til at spise i bud der og det er her at skift af ammestilling kommer ind i billedet.
Det vil således være en god idé, hvis du kunne amme i den traditionelle stilling til at starte med og så kunne amme i tvillingestilling, hvor din datter vender bagud, når du lægger til igen. Hvor er din sundhedsplejerske henne, kan hun ikke vise dig de forskellige ammestillinger og hjælpe dig tilrette?
Det er fint at I har prøvet at give jeres lille pige en flaske og det er jo også en ret stor mængde hun har taget. Hvis hun vejer ca 4500g nu, så vil hun skulle have ca 750-800ml i døgnet, og hvis man sagde at hun spiste 6 gange i døgnet, så er det mellem 125-135ml af gangen. Spiser hun 8 gange i døgnet, så ville hun skulle have mellem 90-100ml hver gang.
Det er meget vigtigt at hun får den mælk hun har behov for. Det er vigtigt fordi hun skal tage på, hun må ikke tabe sig eller stagnere i vægten. Det er således vigtigt at hun får noget mad og det kunne faktisk godt lyde som om at hun har svært ved at få den mængde hun har behov for via ammebrikken.
Jeg synes derfor du skal forsøge at lægge hende til brystet, lade hende spise så længe hun vil der og så evt. skifte hende, tilbyde det andet bryst, og hvis ikke hun tager der, så må du forsøge at supplere med en flaske.
Du behøver ikke nødvendigvis at give flaske efter hver amning, det skal du regulere ind fuldstændig som du fornemmer din mælkemængde er og hendes behov. De fleste kvinder har mere mælk om morgenen og formiddagen end de f.eks. har om eftermiddagen og om aftenen og hvis det er sådan hos jer, så er det fint at du lægger hende så meget til som muligt i løbet af morgen og formiddag, men om eftermiddagen og om aftenen, må du så supplere med en flaske, så hun begynder at tage på.
Du kan overveje om du vil begynde at malke ud, det vil øge din mælkemængde og samtidig vil hun kunne få din mælk på flaske. Det kan godt tænkes at hun i takt med at hun bliver ældre vil blive bedre til at få mælken ud af brystet, selvom hun spiser med brik, men du kan også risikere at hun ender med at foretrække flasken fordi det er lettere at spise på denne måde.
Hvis du meget gerne vil være sikker på at amme og vil satse alt på dette, så kan du overveje om du f.eks. vil bruge det der hedder lact-aid-system. Her hæfter man en lille sonde på ved brystet og enden af sonden fører så hen i en kop med mælk. Når din datter så ligger ved brystet og spiser hos dig, så spiser hun både fra brystet og suger samtidig også mælken fra sonden...
Og så skal du naturligvis overveje, hvad du har det bedst med, hvad der kan fungere i jeres lille familie. Flaske har jo den store fordel at far kommer på banen og at du har fuldstændig styr på hvor meget din datter får at spise.
Hvad ligger der i "Jeg vil gerne amme, men til tider er det uoverskueligt"? Er den bedste løsning for jer måske at du forsøger at amme og så tilbyder du flaske, når amningen virker uoverskuelig og din datter ikke virker tilfreds og ikke kan sove på den mælk hun får ved brystet? Velvidende at det så måske betyder at amningen stopper på et tidspunkt...
Jeg har brug for flere tanker fra dig. Jeg vil meget gerne støtte dig i amning og fortælle mere om hvad du kan gøre i den forbindelse, men det vigtigste er trods alt at du har overskud til din lille pige og kan nyde hende, nyder at være sammen med hende og så er det altså lige meget om det er amning eller flaske.. bare I har det godt sammen - forstår du hvad jeg mener?
Jeg tror dog umiddelbart ud fra det du fortæller i dag, at jeres lille piges søvnproblemer og hyppige sutten ved brystet godt kan handle om at hun får for meget af den vandholdige mælk og for lidt af den lide federe mælk, som ligger sidst i brystet. Det er den mælk hun skal tage på af og som mætter hende, så hun kan sove et lidt længere stræk...:o) Det er derfor jeg nu mener at du skal supplere din amning på en eller anden vis.
Pas godt på hinanden fortsat, rigtig god weekend. Tag en snak med din mand/kæreste om hvad I skal for at tingene kører for jer alle 3. Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske