Brev:
Kræsen - 2 år, 2 mdr.
20. september 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kræsen  - 2 år, 2 mdr.
Kære Helen
Først og fremmest tak for en god vejledning som jeg bruger flittigt!
Jeg skriver fordi vi ikke kan få vores ældste søn Albert, 2 år, til at spise det samme aftensmad som vi andre. Det startede faktisk for længe siden, omkring vuggestue start, og har så holdt ved lige siden. Han smager tit på maden men siger "ad" eller "kan ikke li" og spytter det ud.
Da det startede oprindeligt tolkede vi det som at han ikke var sulten og lod ham derfor gå i seng uden aftensmad og sådan gik det faktisk i noget tid, indtil vi opdagede at han faktisk var sulten, men blot nægtede at spise vores mad. Og det hjalp ikke idet han stadig undlod at spise vores mad.....
Vi har (på den hårde måde) lært at når han går i seng uden aftensmad vågner han kl 3 om natten og er meget ked af det og sulten - og jeg er meget imod at nægte et sultent barn mad. Jeg synes måske han er lidt for lille til at forstå at sulten opstår fordi han ikke spiste til aftensmaden og at han skal spise aftensmad - og vi har svært ved at tage den kamp kl 3 om natten så vi giver ham mad.
Vi er derfor idag kommet frem til følgende løsning: vi giver ham altid noget af vores mad, men også det vi ved han vil spise, som oftest er rugbrødsmadder. Jeg er fuldt klar over at det er forkert og upædagogisk idet vi jo lader ham få lov - men vi vurderer at det er nødvendigt at han spiser og vores tidligere forsøg på ikke at give ham noget hjalp ikke. Vi synes også at det er et godt tegn at han smager på det, dog problematisk at han meget sjældent kan lide det!
Udover det er det en svær alder rent "konflikt mæssigt" og der er i forvejen en del konflikter i hverdagen - han er lige blevet storebror og udover det er der selvfølgelig de sædvanlige scener, når han ikke får sin vilje.
Jeg synes det er enormt svært at sige nej til ham når han er sulten og sige "du må spise det vi serverer eller ingenting", idet han grundet sin alder måske ikke helt forstår det. Omvendt vil jeg selvfølgelig meget gerne have at han lærer at spise det vi andre spiser, og det er mig meget imod at give ham specialmad. Hvad skal vi gøre?
Det skal nævnes at han spiser havregrød hver morgen, 2-3 rundommer til frokost, masser af frugt, mindre grønt, og en bolle om eftermiddagen - han lider altså ingen nød og har generelt en udmærket appetit.
Jeg glæder mig til at høre dit råd!
Med venlig hilsen
Michala