Kræsen - 2 år, 2 mdr.

20. september 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Kræsen  - 2 år, 2 mdr.

Kære Helen

Først og fremmest tak for en god vejledning som jeg bruger flittigt!

Jeg skriver fordi vi ikke kan få vores ældste søn Albert, 2 år, til at spise det samme aftensmad som vi andre. Det startede faktisk for længe siden, omkring vuggestue start, og har så holdt ved lige siden. Han smager tit på maden men siger "ad" eller "kan ikke li" og spytter det ud.

Da det startede oprindeligt tolkede vi det som at han ikke var sulten og lod ham derfor gå i seng uden aftensmad og sådan gik det faktisk i noget tid, indtil vi opdagede at han faktisk var sulten, men blot nægtede at spise vores mad. Og det hjalp ikke idet han stadig undlod at spise vores mad.....

Vi har (på den hårde måde) lært at når han går i seng uden aftensmad vågner han kl 3 om natten og er meget ked af det og sulten - og jeg er meget imod at nægte et sultent barn mad. Jeg synes måske han er lidt for lille til at forstå at sulten opstår fordi han ikke spiste til aftensmaden og at han skal spise aftensmad - og vi har svært ved at tage den kamp kl 3 om natten så vi giver ham mad.

Vi er derfor idag kommet frem til følgende løsning: vi giver ham altid noget af vores mad, men også det vi ved han ...

Annonce

... vil spise, som oftest er rugbrødsmadder. Jeg er fuldt klar over at det er forkert og upædagogisk idet vi jo lader ham få lov - men vi vurderer at det er nødvendigt at han spiser og vores tidligere forsøg på ikke at give ham noget hjalp ikke. Vi synes også at det er et godt tegn at han smager på det, dog problematisk at han meget sjældent kan lide det!

Udover det er det en svær alder rent "konflikt mæssigt" og der er i forvejen en del konflikter i hverdagen - han er lige blevet storebror og udover det er der selvfølgelig de sædvanlige scener, når han ikke får sin vilje.

Jeg synes det er enormt svært at sige nej til ham når han er sulten og sige "du må spise det vi serverer eller ingenting", idet han grundet sin alder måske ikke helt forstår det. Omvendt vil jeg selvfølgelig meget gerne have at han lærer at spise det vi andre spiser, og det er mig meget imod at give ham specialmad. Hvad skal vi gøre?

Det skal nævnes at han spiser havregrød hver morgen, 2-3 rundommer til frokost, masser af frugt, mindre grønt, og en bolle om eftermiddagen - han lider altså ingen nød og har generelt en udmærket appetit.

Jeg glæder mig til at høre dit råd!

Med venlig hilsen
Michala

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.