Svar: Luft i maven og amning vs. søvn

20. september 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med jeres lille pige:o)

Det er rigtigt at nogle børn godt at sluge lidt ekstra luft under amning, især hvis mors mælk løber meget hurtigt. Jeg tænker dog umiddelbart at din datter sluger mere luft, hvis du tager hende fra og derfor synes jeg du skal lade hende spise færdig ved brystet. Du må tro på at hun selv slipper, hvis hun har behov for det.

Det kunne derimod være en rigtig god idé at du skriftede lidt ammestillinger, da måden man lægger til brystet på kan have betydning for hvor meget luft barnet sluger. Det kan være en god idé, hvis du kunne lægge din datter til i f.eks. tvillingestilling eller i en mere opretsiddende ammestilling, hvor din datter sidder mere op hos dig imens du ammer. Du skal være opmærksom på at støtte hendes hoved og krop godt, da hun jo er for lille til at sidde endnu.

Hvis din mælk løber meget hurtigt og det er det som giver problemerne, så kan du også prøve at lægge din datter til hvor du ligger på ryggen og hun ligger på sin mave på din mave og spiser af brystet. Du skal ligge dig godt tilrette med puder og du skal have syn på din datter og sikre dig at hun har næsen fri fra brystet.

Nogle børn er ikke så gode til at bøvse, men kommer mere af med luften ved at prutte. For mange børn er det svært at levere en bøvs lige efter amning og hvis din datter ikke er kommet af med en bøvs inden for 5 minutter, og hun bare sover, så læg hende fra dig og lad hende sove. Hun vil så ret sikkert begynde at røre på sig, smaske lidt, klynke, søge osv. efter ca 40 minutter og så er det fordi bøvsen er på vej. Nogle gange vil du derfor kunne se at der kommer lidt mælk ud af mundvigene (luften skubber det op på vej ud) og andre gange er du nødt til at tage hende op, lade hende bøvse og så putte hende igen.

Det er ofte en hjælp at give disse børn en sut, det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således luften igennem systemet. Derfor vil det være godt, hvis du kan lære din datter at bruge sut og du må så småt godt begynde at gøre det til en vane at putte hende med sut og sutteklud.

Når hun skal bøvse så er det vigtigt at du sørger for at hendes ryg holdes lige og at armene er let løftet. Det vil sige at hun skal helt op på din skulder at ligge, så armene er løftet op over dine skuldre og du kan klappe små lette slag på ryggen for at hjælpe luften op.

Alternativt kan du bukke dine ben, støde fra på sofabordet, så hun sidder ansigt til ansigt med dig. Du skal holde hende under armene rundt om livet for at hun ikke sidder selv og igen skal ...

Annonce

... du sikre dig at hendes ryg holdes lige og luften kan komme op. Denne stilling er god, når hun begynder at kunne være lidt mere vågen efter amning.

Det vil være en god idé at du forsøger at amme hende fra begge sider, således at du ammer fra den ene side, et kvarterstid som nu og så hun selv slipper, så skifter du hende og på puslebordet kan hun komme væk med luften, gylpe lidt, bøvse lidt osv. så vågner hun atter lidt op til dåd og så lægger du hende til modsatte side. Nogle gange vil hun spise meget der, andre gange kun få minutter og atter andre gange sige nej tak, men det er fint at hun får tilbudet. Næste gang du ammer, så starter du så der, hvor hun kun tog toppen sidst.

Herefter kan du svøbe hende, give hende en sut, vugge hende blidt i armene og putte hende i liften. Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.

Svøbet hjælper hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv, når hun kommer ud af din favn og ikke længere holdes om, så går mororefleksen (faldrefleksen igang), hun basker med armene osv. og bliver ked af det, vågner op. Hvis hun er svøbt så hjælper du hende så dette ikke sker og hun ikke bliver så forskrækket.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange er det en fordel at give sidste ammetår imens barnet er svøbt, stå eller sidde med hende i armene og så når hun er rolig lægge hende fra dig.

Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

Du kan også gynge liften lidt, imens hun ligger i den. Det er ikke for tidligt, det er fint i forhold til hendes alder at du forsøger med denne metode.

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder