Luft i maven og amning vs. søvn

20. september 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Luft i maven og amning vs. søvn

Kære Helen

Tak for en supergod brevkasse som har hjulpet os mange gange.

Nu har jeg efter megen søgen måttet opgive at finde et svar som passer til vores problem.

Jeg er mor til 2 dejlige unger - en søn på 2½ år og en datter (Tilde) på kun 7 uger.

Tilde har meget luft i maven og er også generet af dette. Jeg tager hende fra ret tidligt når jeg ammer hende (ca. efter et par min.) for at bøvse og ligger hende så til igen. Dette fordi jeg af sundhedsplejersken har fået af vide at de sluger mest luft i starten af måltidet. Jeg ammer hende fuldt ud.

Når hun er færdig efter et kvarters tid ca. tager jeg hende op igen for at bøvse uanset om hun sover eller ej. Problemet er bare at hvis hun sover når hun er færdig med måltidet kan hun være meget svær at få til at falde til ro igen efterfølgende. Om natten er jeg begyndt at lade hende ligge efter første bøvsetur (jeg ammer liggende med hendes overkrop let hævet). Ellers kan der gå djævelsk lang tid før hun sover igen (hun sover i øvrigt i vores seng hvilket jeg endnu synes er rart).

Men så har jeg dårlig samvittighed når hun i løbet af dagen prutter og har ondt. Mit spørsmål er så om det er bedre for hende bare at få lov at sove videre end at blive vækket efter maden og bøvse endnu engang?

Jeg giver hende i øvrigt mylicon dråber ...

Annonce

... men ved ikke helt om de virker - derudover går vi til zoneterapi.

En anden ting som jeg frygter kan blive et problem er hendes måde at falde i søvn på. Hun har haft meget ondt i maven den første måned. Hun har lige fra dag 1 haft et meget sart fordøjelsessystem, og jeg skal stadig passe meget på med hvad jeg spiser. Vi har derfor ikke rigtig kunnet putte hende hende inden hun er faldet i søvn. Det har resulteret i at hun helst vil falde i søvn i vores arme samtidig med at hun er svøbt. Det synes jeg er rart når vi putter sammen i sengen om eftermiddagen - men andre gange vil jeg gerne kunne putte hende i liften (bla. andet om aftenen). Hun er altid ked af det mellem kl. 19. og 20. selvom hun bliver ammet, vugget osv. Hun får som regel det sidste måltid inden natten omkring kl. 21.-22.

Hun vil gerne sove i liften når jeg kører en tur med hende. Men hun vågner når jeg stopper. Jeg vil gerne forsøge mig med din putteteknik med at svøbe og give sutteklud og lægge en hånd på hende. Men er hun for ung? Jeg har prøvet metoden tidligere med det resultat at hun vågner efter ganske kort tid. Og da jeg stadig ammer mellem 2 og 3 gange hver nat har jeg ikke rigtig overskud til at hun kun skal sove meget korte lure om dagen.

Det var vist det :) Jeg håber du kan finde rundt i alt det jeg har skrevet.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre