Brev:
Luft i maven og amning vs. søvn
20. september 2007
Alder:
1 mdr.
Luft i maven og amning vs. søvn
Kære Helen
Tak for en supergod brevkasse som har hjulpet os mange gange.
Nu har jeg efter megen søgen måttet opgive at finde et svar som passer til vores problem.
Jeg er mor til 2 dejlige unger - en søn på 2½ år og en datter (Tilde) på kun 7 uger.
Tilde har meget luft i maven og er også generet af dette. Jeg tager hende fra ret tidligt når jeg ammer hende (ca. efter et par min.) for at bøvse og ligger hende så til igen. Dette fordi jeg af sundhedsplejersken har fået af vide at de sluger mest luft i starten af måltidet. Jeg ammer hende fuldt ud.
Når hun er færdig efter et kvarters tid ca. tager jeg hende op igen for at bøvse uanset om hun sover eller ej. Problemet er bare at hvis hun sover når hun er færdig med måltidet kan hun være meget svær at få til at falde til ro igen efterfølgende. Om natten er jeg begyndt at lade hende ligge efter første bøvsetur (jeg ammer liggende med hendes overkrop let hævet). Ellers kan der gå djævelsk lang tid før hun sover igen (hun sover i øvrigt i vores seng hvilket jeg endnu synes er rart).
Men så har jeg dårlig samvittighed når hun i løbet af dagen prutter og har ondt. Mit spørsmål er så om det er bedre for hende bare at få lov at sove videre end at blive vækket efter maden og bøvse endnu engang?
Jeg giver hende i øvrigt mylicon dråber men ved ikke helt om de virker - derudover går vi til zoneterapi.
En anden ting som jeg frygter kan blive et problem er hendes måde at falde i søvn på. Hun har haft meget ondt i maven den første måned. Hun har lige fra dag 1 haft et meget sart fordøjelsessystem, og jeg skal stadig passe meget på med hvad jeg spiser. Vi har derfor ikke rigtig kunnet putte hende hende inden hun er faldet i søvn. Det har resulteret i at hun helst vil falde i søvn i vores arme samtidig med at hun er svøbt. Det synes jeg er rart når vi putter sammen i sengen om eftermiddagen - men andre gange vil jeg gerne kunne putte hende i liften (bla. andet om aftenen). Hun er altid ked af det mellem kl. 19. og 20. selvom hun bliver ammet, vugget osv. Hun får som regel det sidste måltid inden natten omkring kl. 21.-22.
Hun vil gerne sove i liften når jeg kører en tur med hende. Men hun vågner når jeg stopper. Jeg vil gerne forsøge mig med din putteteknik med at svøbe og give sutteklud og lægge en hånd på hende. Men er hun for ung? Jeg har prøvet metoden tidligere med det resultat at hun vågner efter ganske kort tid. Og da jeg stadig ammer mellem 2 og 3 gange hver nat har jeg ikke rigtig overskud til at hun kun skal sove meget korte lure om dagen.
Det var vist det :) Jeg håber du kan finde rundt i alt det jeg har skrevet.