Svar: Ørerne og ammestop
19. september 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Der findes en bog som hedder: "Ondt i øret - Hvad kan der gøres?" Du finder den i min bogguide under sygdom. I den kan du læse både hvad lægerne siger og foreslår omkring øreproblemer og hvad de alternative behandlere foreslår. Måske det vil kunne hjælpe jer lidt videre frem:o)
Jeg kan godt forstå du gerne vil stoppe amning, når din datter bider dig med sine tænder, det kan også nogle gange være årsagen til at man er nødt til at stoppe. Jeg tænker dog at det jo i jeres tilfælde vil være ret godt, hvis du fortsat kunne amme hende, da hun jo ikke må få komælk - og især når hun ikke er i stand til at tage imod kalkpulveret. Alternativet er jo en kalktablet som du knækker i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen, prøv at tale med lægen om det.
Hvis det viser sig at hun har mælkeallergi, så vil man jo normalt anbefale at du giver hende nutramigen eller profylac, men det kan være svært at få hende til at tage dette, da det ikke smager særlig godt. Jeg ved at hun tidligere har tålt lidt Nan H.A og jeg tænker at hvis hun fortsat får dette, så vil hun jo også få lidt kalk, jern osv. den vej. Kan hun tåle at få 400ml af det dagligt uden at reagere? Og vil hun kunne drikke 400ml, hvis du stopper amning eller tror du fortsat hendes indtag vil være på ca 200ml?
Med hensyn til amning og bideri, så er det ofte sådan det endten er lige når hun tager fat at det gør ondt eller også er det ofte når hun er ved at være færdig med brystet. Du kan derfor forsøge at lægge lidt mærke til hvornår det er. Hvis det er først i amningen, så hjælper det nogle gange at stimulere brystet lidt inden, det kan du gøre med dine hænder, så nedløbsrefleksen lettere går igang. Hvis det er til sidst i amningen så må du tage hende fra inden hun når det punkt, hvor hun ville sætte tænderne i dig.
Hvis du vælger at stoppe amning på grund af bid, så er du jo nok nødt til at gøre det rimeligt hurtigt. Normalt vil man jo trappe stille og roligt ned, så hun ammes mindre og mindre dag for dag. Lige nu ammer du to gange dagligt, så du ville så skrue ned til en gang dagligt i et par dage og herefter forsøge helt at undvære amning, evt. amme en enkelt gang ekstra for at få brystet tømt og så er det slut.
Men har du fået bidt hul og det gør ondt, så kan du jo være nødt til at stoppe helt og så er det så slut, der er ikke mere at få og du må dine hænder gestikulere slut for hende, ligesom hvis bogen slutter, når I læser historie, mælkekartonen er tom osv. Så kan det dog være nødvendigt at du malker lidt ud for at få tømt brystet, så der ikke er noget der står tilbage.
Hvorvidt du skal stoppe nu afhænger således ikke af at hun skal starte i vuggestue men handler mere om at du skal finde du af hvad du kan holde til og hvad der således passer bedst.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske