Svar: Ørerne og ammestop

19. september 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Der findes en bog som hedder: "Ondt i øret - Hvad kan der gøres?" Du finder den i min bogguide under sygdom. I den kan du læse både hvad lægerne siger og foreslår omkring øreproblemer og hvad de alternative behandlere foreslår. Måske det vil kunne hjælpe jer lidt videre frem:o)

Jeg kan godt forstå du gerne vil stoppe amning, når din datter bider dig med sine tænder, det kan også nogle gange være årsagen til at man er nødt til at stoppe. Jeg tænker dog at det jo i jeres tilfælde vil være ret godt, hvis du fortsat kunne amme hende, da hun jo ikke må få komælk - og især når hun ikke er i stand til at tage imod kalkpulveret. Alternativet er jo en kalktablet som du knækker i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen, prøv at tale med lægen om det.

Hvis det viser sig at hun har mælkeallergi, så vil man jo normalt anbefale at du giver hende nutramigen eller profylac, men det kan være svært at få hende til at tage dette, da det ikke smager særlig godt. Jeg ved at hun tidligere har tålt lidt Nan H.A og jeg tænker at hvis hun fortsat får dette, så vil hun jo også få lidt kalk, jern osv. den vej. Kan hun tåle at få 400ml af det dagligt uden at reagere? Og vil hun kunne drikke 400ml, hvis du stopper amning eller tror du fortsat hendes indtag vil være på ca 200ml?

Med hensyn til amning og bideri, så er det ofte sådan det endten er lige når hun tager fat at det gør ondt eller ...

Annonce

... også er det ofte når hun er ved at være færdig med brystet. Du kan derfor forsøge at lægge lidt mærke til hvornår det er. Hvis det er først i amningen, så hjælper det nogle gange at stimulere brystet lidt inden, det kan du gøre med dine hænder, så nedløbsrefleksen lettere går igang. Hvis det er til sidst i amningen så må du tage hende fra inden hun når det punkt, hvor hun ville sætte tænderne i dig.

Hvis du vælger at stoppe amning på grund af bid, så er du jo nok nødt til at gøre det rimeligt hurtigt. Normalt vil man jo trappe stille og roligt ned, så hun ammes mindre og mindre dag for dag. Lige nu ammer du to gange dagligt, så du ville så skrue ned til en gang dagligt i et par dage og herefter forsøge helt at undvære amning, evt. amme en enkelt gang ekstra for at få brystet tømt og så er det slut.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men har du fået bidt hul og det gør ondt, så kan du jo være nødt til at stoppe helt og så er det så slut, der er ikke mere at få og du må dine hænder gestikulere slut for hende, ligesom hvis bogen slutter, når I læser historie, mælkekartonen er tom osv. Så kan det dog være nødvendigt at du malker lidt ud for at få tømt brystet, så der ikke er noget der står tilbage.

Hvorvidt du skal stoppe nu afhænger således ikke af at hun skal starte i vuggestue men handler mere om at du skal finde du af hvad du kan holde til og hvad der således passer bedst.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi