Svar: Jeg ammer hele døgnet og jeg er ved og blive lidt frustreret over det

18. september 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lotte

Jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg har brug for at stille dig lidt spørgsmål.

Jeg ved at jeg i mit sidste svar til dig nævnte vigtigheden af at du holdt din datter igang ved brystet, så du var sikker på at hun tog godt nok fra, at du skiftede hende undervejs og lagde hende til igen. At du derefter skulle svøbe hende og putte hende osv... jeg kan ikke se ud at dit brev, hvormeget du har forsøgt af dette, men umiddelbart ser det ud som om at din datter, når hun sover er begyndt at sove lidt længere end hun gjorde før. Hun er bare stadig vågen i rigtig mange timer og det er naturligvis problematisk, når hun ikke er ældre end hun er.

Det vil være passende at hun ikke er vågen i mere end 2 timer af gangen, efter ca 1½ times vågenhed skal du amme hende igen og putte hende til ny lur.

Du skriver at du ammer med brik og det er sådan at nogle børn trives rigtig fint med dette, men andre børn har rigtig svært ved at få den lidt federe mælk ud ...

Annonce

... gennem brikken. Det kræver simpelthen ekstra hårdt arbejde at malke på brystet, når der sidder en brik end hvis barnet er direkte på brystet.

Det er meget vigtigt at din datter bliver mæt nok og således formår at 'tømme' dit bryst via brikken, ellers kan det faktisk godt være derfor at hun slet ikke sover i løbet af dagen. Jeg kan ikke se hvordan hun tager på og det kan være at det er fint nok? Jeg tænker dog at de ammeproblemer I har måske godt kan være en mulig årsag til at hun ikke sover særlig meget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvordan er din indstilling i forhold til amning. Du kan jo gøre forskellige ting. Det kunne være at stimulere brystet f.eks. med en malkemaskine, få brystvorterne trukket frem og få hende lagt direkte på brystet når mælken begynder at løbe. Det kunne også være at du tænker det ville være rart, hvis du kunne slippe lidt for al den amning og i stedet supplere med en flaske en gang imellem...? Hvad tænker du??

Ser frem til at høre dine overvejelser:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre