Svar: Jeg ammer hele døgnet og jeg er ved og blive lidt frustreret over det
18. september 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Lotte
Jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg har brug for at stille dig lidt spørgsmål.
Jeg ved at jeg i mit sidste svar til dig nævnte vigtigheden af at du holdt din datter igang ved brystet, så du var sikker på at hun tog godt nok fra, at du skiftede hende undervejs og lagde hende til igen. At du derefter skulle svøbe hende og putte hende osv... jeg kan ikke se ud at dit brev, hvormeget du har forsøgt af dette, men umiddelbart ser det ud som om at din datter, når hun sover er begyndt at sove lidt længere end hun gjorde før. Hun er bare stadig vågen i rigtig mange timer og det er naturligvis problematisk, når hun ikke er ældre end hun er.
Det vil være passende at hun ikke er vågen i mere end 2 timer af gangen, efter ca 1½ times vågenhed skal du amme hende igen og putte hende til ny lur.
Du skriver at du ammer med brik og det er sådan at nogle børn trives rigtig fint med dette, men andre børn har rigtig svært ved at få den lidt federe mælk ud gennem brikken. Det kræver simpelthen ekstra hårdt arbejde at malke på brystet, når der sidder en brik end hvis barnet er direkte på brystet.
Det er meget vigtigt at din datter bliver mæt nok og således formår at 'tømme' dit bryst via brikken, ellers kan det faktisk godt være derfor at hun slet ikke sover i løbet af dagen. Jeg kan ikke se hvordan hun tager på og det kan være at det er fint nok? Jeg tænker dog at de ammeproblemer I har måske godt kan være en mulig årsag til at hun ikke sover særlig meget.
Hvordan er din indstilling i forhold til amning. Du kan jo gøre forskellige ting. Det kunne være at stimulere brystet f.eks. med en malkemaskine, få brystvorterne trukket frem og få hende lagt direkte på brystet når mælken begynder at løbe. Det kunne også være at du tænker det ville være rart, hvis du kunne slippe lidt for al den amning og i stedet supplere med en flaske en gang imellem...? Hvad tænker du??
Ser frem til at høre dine overvejelser:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske