Svar: Amning - sjaskvåd

12. september 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M

Det er meget normalt at børn sveder, når de ammes. Man siger normalt at det energiforbrug som barnet ligger for dagen, når de spiser et hovedmåltid ved brystet svarer til at vi skulle gå op til 10 sal af trapperne - det ville de fleste af os også komme til at svede af:o)

Det kan hjælpe at du ikke holder din dreng alt for tæt til kroppen, at du evt. lægger dig ned og ammer ham liggende, så han ligger ved siden af dig og ikke i favn. Nogle gange hjælper tvillingestillingen også. Det vil også være en god idé at du ikke har for mange tæpper og dyner stablet op omkring jer og ham, når du ammer, men at du forsøger at sidde med ham, så der ligesom kommer lidt luft til.

Børn afgiver rigtig meget varme fra hovedet og fra maven og derfor er det især i hovedet og ansigtet at du ser at han sveder på grund af det store arbejde han udfører.

Den bedste sovetemperatur er omkring 18 grader, mellem 16-20 grader siger man normalt. Det er vigtigt at lufte godt ud, gerne 2-3 gange dagligt, så din dreng puttes i et ...

Annonce

... rum, hvor der lige inden han skal sove, har været åbnet vinduer og frisk luft er kommet ind.

Derudover er det en god idé altid at slå dynen til side og lade sengen køle af, når du tager ham op. Vask også gerne hans sengelinned ca hver 14 dag og helst ved 60 grader. Dyne og evt. rullemadras bør vaskes 4-6 gange årligt

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han skal sove, så lyder en natdragt fin, her ligger han jo under en dyne og bliver holdt varm af den. Om dagen, hvor I er oppe, så lyder det fint med en kortærmet body og en langærmet bomuldsbluse samt et par bukser eller en sparkedragt. Trøje kan han så få ud over, hvis han ligger på gulvet og det trækker lidt eller hvis I er ude og så kan han få trøjes af igen, hvis du oplever at han sveder og har det varmt.

Børn er jo forskellige og nogen har det naturligt mere varmt end andre, det bedste du kan gøre er at mærke ham i nakken og se om han der er fugtig og sveder. Hvis han gør det, så har han for meget tøj på.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor