Svar: Amning, mælken
2. september 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Marianne
Modermælkens sammensætning ændres i takt med at barnet bliver ældre, det betyder at indholdsstofferne ændres, men at mængden forbliver stort set den samme - indtil amningen nedtrappes fordi barnet begynder med anden mad.
Samtidig så er det sådan at jo længere tid der går imellem amningerne og altså jo større mælkevolumen der er, jo mere vandholdig er mælken også. Det er altså fordi du har gået en hel aften uden stimulation og tømning af brystet og havde fornemmelsen af at du ville springes at mælken ser tyndere ud, procentvis er der altså mere vandholdig mælk end mælk med højt fedt.
Med hensyn til udmalkning og alkohol i mælken, så kommer det an på hvorvidt du føler du havde promiller i blodet da du kom hjem og malkede ud. Det er sådan at den nyeste forskning viser at der, når mor drikker alkohol vil være sammen mængde i mælken som i mors blodbane. Samtidig er det dog også sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også og der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.
Hvis du mener at der har været alkohol i mælken, så synes jeg du skal kassere den. Havde du ventet med at malke ud til næste morgen, så havde det sandsynligvis været væk, men det kan du jo ikke umiddelbart være sikker på, da du malkede ud med det samme du kom hjem (hvilket du jo i øvrigt var nødt til for ikke at få en brystbetændelse)... Din datter er jo en stor pige nu og du har tilsyneladende masser af mælk til hende. Problemet er at man ikke kender den nedre grænse for hvad barnet kan tåle, hvis der er promiller i mælken...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre. Dejligt at høre at du har tilladt dig selv en aften i byen:o) Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske