Svar: Amning, mælken

2. september 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Marianne

Modermælkens sammensætning ændres i takt med at barnet bliver ældre, det betyder at indholdsstofferne ændres, men at mængden forbliver stort set den samme - indtil amningen nedtrappes fordi barnet begynder med anden mad.

Samtidig så er det sådan at jo længere tid der går imellem amningerne og altså jo større mælkevolumen der er, jo mere vandholdig er mælken også. Det er altså fordi du har gået en hel aften uden stimulation og tømning af brystet og havde fornemmelsen af at du ville springes at mælken ser tyndere ud, procentvis er der altså mere vandholdig mælk end mælk med højt fedt.

Med hensyn til udmalkning og alkohol i mælken, så kommer det an på hvorvidt du føler du havde promiller i blodet da du kom hjem og malkede ud. Det er sådan at den nyeste forskning viser at der, når mor drikker alkohol vil være sammen mængde i mælken som i mors ...

Annonce

... blodbane. Samtidig er det dog også sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også og der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du mener at der har været alkohol i mælken, så synes jeg du skal kassere den. Havde du ventet med at malke ud til næste morgen, så havde det sandsynligvis været væk, men det kan du jo ikke umiddelbart være sikker på, da du malkede ud med det samme du kom hjem (hvilket du jo i øvrigt var nødt til for ikke at få en brystbetændelse)... Din datter er jo en stor pige nu og du har tilsyneladende masser af mælk til hende. Problemet er at man ikke kender den nedre grænse for hvad barnet kan tåle, hvis der er promiller i mælken...

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre. Dejligt at høre at du har tilladt dig selv en aften i byen:o) Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)