Amning, mælken

2. september 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Amning, mælken

Hej Helen

Jeg ammer min datter på 6½ måned. Dette har jeg gjort hele tiden, og er nu selvfølgelig også begyndt at give hende grød og mos. De første 4 måneder jeg ammede hende, malkede jeg somme tider lidt ud, såfremt hun skulle passes af en anden, hvis jeg skulle noget i et par timer. Der har mælken set normal ud.

Forleden dag skulle jeg ud og spise med nogle kollegaer. Jeg var væk i ca. 9 timer. Da jeg kom hjem blev jeg nødt til at malke lidt ud, da de var ved at ”springe”. Jeg malkede 180 ml. ud på det ene bryst. Jeg har stort set altid ammet på 1 bryst, da det andet altid har været mærkeligt fra starten. Vorten er indadvendt, og Sofie fik altid suttede skævt, så der har aldrig været særlig meget i det, da det selvfølgelig var ubehageligt. Det andet kører så for ...

Annonce

... fuld skrue, og det har gået fint.

Jeg opdagede at det var meget tyndt, ligner skummetmælk.
Jeg må indrømme at jeg fik 3 øl og en irsk kaffe på hele aftenen, og jeg nød det…… Jeg plejer aldrig at drikke meget, da jeg ammer, så dette var toppen i over et halv år.

Mit spørgsmål er om det er normalt at mælken begynder at blive tyndere efter ½ år??

Kan jeg godt gemme det i fryseren og give hende det senere, selvom jeg havde drukket lidt??

Ellers trives hun. Hun er lige begyndt at sidde selv, så det er stort……. Hun får grød og mos 2 gange i løbet af en dag og ammes resten af tiden.

Desværre fik jeg ikke hende til at bruge sut, selvom jeg prøvede med en anden type, som du anbefalede, så hun er bare den type, som ikke gider en nattesut…

Med venlig hilsen
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder