Svar: Amning aften og nat
30. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Jane
Der sker ofte det at børn omkring 6 måneders alderen er så nysgerrige på verden at de, når de ammes i løbet af dagen, bliver for hurtigt færdige og ikke får fyldt sig godt nok op, men ligesom lader sig nøjes.. de har så travlt med at følge med i det hele. Og derfor melder de sig om natten, det er her de skal have indhentet det de ikke har fået om dagen.
Jeg ved fra dit tidligere brev at du tidligere har ammet rigtig hyppigt og tænker at din dreng måske også derfor har vænnet sig til at spise lidt men tit. Nu hvor amningerne er skruet ned i løbet af dagen og skemaden også er kommet mere på banen, så er det vigtigt at han, når han spiser, lærer sig at tage godt fra. Det er derfor rigtig vigtigt at du forsøger at få ham til at spise fra begge sider, når han ammer i løbet af dagen. Du skal være helt sikker på at han ikke vågner om natten fordi han er sulten.
Den dreng du beskiver vil jo rigtig gerne die om natten og det skal han også have lov til med den alder han har, men det ville være dejligt at I alle kunne få lidt sammenhængende timer. Du fortæller også at han spiser godt hos dig og det handler ikke om en trøst eller suttebehov, men lyder som et reelt behov for mælk. Det du skal sørge for er altså at holde hans koncentration omkring mælken om dagen.
Planen jeg har sendt jer tidligere dur fortsat, det er passende med de 3 måltider skemad og så en masse amning derudover. Det er helt normalt at små børn spiser hele aftenen i gennem, fordi de derved fylder sig op til natten, - gevinsten ved at lægge til stort set hele aftenen igennem er så at barnet kan sove midt nat og at du således kan få lov til at sove fra kl. 24 til kl. måske er 05-06, hvilket er det I også forsøger. Det er altså amningen kl. 02, som er svær for jer og da han lyder til at have behov for mælken der, så må I se om I kan fylde det i ham på et andet tidspunkt.
Prøv at lægge dig med ham når du ammer om dagen, så du skaber lidt det samme som om natten - nedrullede gardiner, ligge ned osv. ligesom du gør om natten. Det hjælper ham med at koncentrere sig og du får samtidig hvilet dig. Falder du i søvn, så pyt med det:o)
Så mit råd er altså at I fortsætter med planen, men at du samtidig indstiller dig på at han skal fyldes ekstra op inden natten - det vil sige hele dagen igennem ved at holde hans koncentration, så han ikke slatspiser - han skal tage ordentligt fra og også gerne om aftenen. Han må således gerne amme kl. 19, kl. 21 og kl. 23, hvis det så betyder at han sover kl. 02... kan du følge mig? Og så skal du lægge dig ned, når du ammer om dagen, så du også får slappet af...
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske