Svar: Amning aften og nat

30. august 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jane

Der sker ofte det at børn omkring 6 måneders alderen er så nysgerrige på verden at de, når de ammes i løbet af dagen, bliver for hurtigt færdige og ikke får fyldt sig godt nok op, men ligesom lader sig nøjes.. de har så travlt med at følge med i det hele. Og derfor melder de sig om natten, det er her de skal have indhentet det de ikke har fået om dagen.

Jeg ved fra dit tidligere brev at du tidligere har ammet rigtig hyppigt og tænker at din dreng måske også derfor har vænnet sig til at spise lidt men tit. Nu hvor amningerne er skruet ned i løbet af dagen og skemaden også er kommet mere på banen, så er det vigtigt at han, når han spiser, lærer sig at tage godt fra. Det er derfor rigtig vigtigt at du forsøger at få ham til at spise fra begge sider, når han ammer i løbet af dagen. Du skal være helt sikker på at han ikke vågner om natten fordi han er sulten.

Den dreng du beskiver vil jo rigtig gerne die om natten og det skal han også have lov til med den alder han har, men det ville være dejligt at I alle kunne få lidt sammenhængende timer. Du fortæller også at han spiser godt hos dig og det handler ikke om en trøst eller suttebehov, men lyder som et reelt behov for mælk. Det du skal sørge for er altså at holde hans koncentration omkring mælken om dagen.

Planen jeg har sendt jer tidligere dur ...

Annonce

... fortsat, det er passende med de 3 måltider skemad og så en masse amning derudover. Det er helt normalt at små børn spiser hele aftenen i gennem, fordi de derved fylder sig op til natten, - gevinsten ved at lægge til stort set hele aftenen igennem er så at barnet kan sove midt nat og at du således kan få lov til at sove fra kl. 24 til kl. måske er 05-06, hvilket er det I også forsøger. Det er altså amningen kl. 02, som er svær for jer og da han lyder til at have behov for mælken der, så må I se om I kan fylde det i ham på et andet tidspunkt.

Prøv at lægge dig med ham når du ammer om dagen, så du skaber lidt det samme som om natten - nedrullede gardiner, ligge ned osv. ligesom du gør om natten. Det hjælper ham med at koncentrere sig og du får samtidig hvilet dig. Falder du i søvn, så pyt med det:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så mit råd er altså at I fortsætter med planen, men at du samtidig indstiller dig på at han skal fyldes ekstra op inden natten - det vil sige hele dagen igennem ved at holde hans koncentration, så han ikke slatspiser - han skal tage ordentligt fra og også gerne om aftenen. Han må således gerne amme kl. 19, kl. 21 og kl. 23, hvis det så betyder at han sover kl. 02... kan du følge mig? Og så skal du lægge dig ned, når du ammer om dagen, så du også får slappet af...

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor