Svar: Spiser hele tiden

30. august 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Line

Tillykke med den lille dreng:o)

Dejligt at høre at amningen kom til at gå efter klip i tungebåndet, godt I fik det gjort:o)

Han lyder til at være sulten din lille dreng og det er meget normalt for hans alder. Det er fordi han lige nu er igennem et appetitspring og det kan godt være svært at følge med, som mor:o)

Du fortæller at du ammer hver 2 time dagen igennem og at han om aftenen og natten kan sove lidt længere stræk. Det er dejligt for jer begge, da I jo begge har brug for søvn og hvile, men det er vigtigt at du ved, at du netop i aften og nattetimerne producerer mere af det mælkestimulerende hormon og det derfor er med til at øge din mælkemængde at amme sen aften og nat.

Det er også vigtigt at du ved at hvis du erstatter en amning med flaske, så nedsættes mælkeproduktionen, hvilket jo er uhensigtsmæssigt, når han nu er igang med at ville sætte den op.

Hvis du således gerne vil supplere din amning med lidt modermælkserstatning for at få ham til at sove lidt mere, så vil det være rigtig godt at du gør det lige efter amning - så han starter med at stimulere dig og så lige bagefter får lidt ekstra at sove på. Det er dog rigtig vigtigt at du forsøger at få ham til at spise fra begge sider, når du ammer, så begge sider stimuleres.

Du kan sagtens forsøge med gul allomin med den alder han har, men umiddelbart tænker ...

Annonce

... jeg at den almindelige allomin virker til at mætte ham godt, da han jo sover bedre, når han har fået denne om aftenen. Det lyder også som om at hans mave fungerer fint med den blå, så hvorfor ændre erstatning, når den du bruger fungerer? Hvis du tror den gule er bedre, så må du som sagt gerne give den, men det er jo samtidig vigtigt at han ikke bliver mættet så meget at han begynder at springe måltider ved brystet over...

Mit forslag er altså at du, hvis du efter amning på begge sider i løbet af dagen oplever at han er mere sulten og du gerne vil have ham til at sove mere end 20 minutter, giver ham mme lige efter amning, så han om dagen kan sove et lidt længere stræk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om aftenen er det også vigtigt at du ammer så meget som muligt og har han behov for en flaske at sove på, så er det helt fint, igen skal du så være opmærksom på at den vil kunne nedsætte din mælkemængde yderligere, hvis den gives i stedet for en amning.

Og så skal du vide at hvis han vågner op mellem kl. 24 og 06 og gerne vil die her, så er dette rigtig hårdt for dig, men rigtig godt for din mælkemængde, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Og at det er hyppigheden af amning som især øger mælkemængden.

Håber at mit svar giver dig lidt mere viden, så du kan vælge hvad der passer bedst til jeres familie og jeres situation. Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet