Svar: Mælkeproduktion - 1 mdr.

27. august 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Charlotte

Tak for dit brev:o) Jeg kan godt forstå at du gerne vil amme, når din mand har allergi og jeg synes det lyder som om du allerede har gjort rigtig meget. Du har også talt med både din sundhedsplejerske og din læge.

Du skriver at du malker ud med maskine hver 2 til 4 time og at du slet ikke får mælk ud fra højre bryst og at der fra venstre kun kommer ca 20 ml. Det undrer mig rigtig meget og nu kan jeg jo ikke se hvordan dine brystet ser ud, men det er sådan at der findes enkelte kvinder som faktisk ikke kan amme, simpelthen fordi deres bryster ikke indeholder nok kirtelvæv. Da jeg ikke kan se dig, kan jeg ikke se om det kunne være tilfældet hos dig, men det kunne altså være en mulig årsag.

Har du oplevet brystspændinger i graviditeten eller fornemmet andre brystændringer i takt med at graviditeten skred frem? Kvinder som slet ikke mærker nogen forandring i brystet kan faktisk godt have problemer med at amme deres barn. Det behøver ikke være sådan, men hvis man mangler kirtelvæv i brystet, så vil det ofte være sådan at kvinderne fortæller at de inden brystændringer har følt?

Det spiller naturligvis også ind om man er blevet brystopereret eller har været udsat for andre ting som på en eller anden måde har skadet ens bryst i forhold til amning, men da du ikke nævner dette, så går jeg ikke ud fra at det er tilfældet hos dig?

Man kan godt gå ind og medicinsk behandle mor for at se om dette vil påvirke til mere mælkedannelse - men ofte gøres dette, når mor har en mælkemængde som man så ligesom vil forsøge at give et boost. Det lyder ikke ...

Annonce

... umiddelbart som om din læge har ment at dette var aktuelt hos dig.

Jeg synes også du skal overveje hvor vigtigt det er med den amning og hvordan du prioriterer din tid. Det at malke ud hver 2-4 time døgnet rundt er utroligt tidskrævende og den tid går fra din datter. Samtidig så er det simpelthen så hårdt at sidde med den maskine og føle sig som Nora Malkeko - især hvis man ikke får noget ud af det - det bliver en kamp og du bliver ked af det og det har ingen af jer glæde af.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes derfor du skal overveje om ikke tiden var bedre givet ud, hvis du med ro i sjælen besluttede dig for at give flaske og så brugte tiden på at pludre og nusse med din lille pige i stedet for på en maskine:o) Det er ikke fordi jeg ikke gerne vil støtte dig i at amme, for det vil jeg gerne og der er som sagt også forskellige muligheder. Men ud fra det du fortæller så tænker jeg altså at der hos dig måske er tale om manglede brystvæv og da jeg ikke kan se dig, kan jeg ikke afklare dette. Måske din egen sundhedsplejerske eller læge kan se dette...

Man er altså en ligeså god mor selvom man ikke ammer sit barn og modermælkserstatning i Danmark indeholder alle de næringsstoffer som er nødvendige for at din lille datter kan vokse og trives. I Danmark er det ikke sundhedsskadeligt at give flaske tværtimod og du skal derfor gøre det med ro i sjælen og tænke på alle de fordele der også kan være ved at give en sutteflaske.

Håber du kan bruge mine tanker, knus herfra:o) Det skal nok gå alt sammen. Du må meget gerne skrive tilbage til mig, så jeg ved hvor du er i hele denne proces og hvad du tænker.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.