Svar: Natamning - 9 mdr.
13. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære rigtigt trætte mor
Det lyder aldersmæssigt helt rigtigt at lade din dreng spise kl. 23 og så igen kl. 05/06 og det er til at leve med for jer begge.
Du skal naturligvis sikre dig at han får sit behov for bryst dækket i løbet af dagen og aftenen og også sikre dig at han spiser nok skemad, så det ikke er af sult han vågner.
Det vil normalt være passende med 3-4 måltider skemad dagligt med den alder din dreng har nu.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning
Morgen 8: Havregrød, evt. med frugtmos, vand eller mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, lidt ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden som pastaskruer, kylling, fiskefrikadelle og lignende, tilbehør af grøntsagsmos eller kogte grøntsager i stykker, vand af kop
Puttes til middagslur ca 13 og hvis du skønner at amning her vil være rigtig dejligt for jer begge, så amme du
Eftermiddag 15-16: En portion tykmælk med lidt frugtmos, friske bær, ½ bolle med smør og ½ banan, vand af kop
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, kød, fisk, grøntsagsmos, grøntsager i stykker, sovs osv. Til dessert lidt frugtgrød med mælk, vand eller mælk af kop
Puttes til natten med amning kl 20
Sen aften 23: Amning
Der er tilbud om mere amning her end det sikkert er nødvendigt men hellere tilbyde lidt ekstra om dagen, så du er sikker på at han ikke behøver brystet mellem 24-05 så har du også mere ro over dig, når far skal passe.
Det er klart at han på grund af øreproblemer har haft behov for brystet mere i en periode og du skal naturligvis være sikker på at han ikke har ondt i ørerne mere. Det er synd at nægte ham brystet hvis det er tilfældet.
Jeg vil tro at en sådan plan for dagen vil kunne gøre at han sover om natten, hvis ikke det virker og du er nødt til at amme, så forsøg at lægge ham til kortvarigt, så han ikke mættes med mælk men kun får trygheden. Lad ham ligge på siden ved siden af dig, så du kan vugge ham lidt, nusse ham, give ham en hånd at holde i osv. og stille og roligt kan han så helt undvære brystet og nøjes med kærtegnene - stille og roligt vil han så kunne sove med det.
Men I første omgang så prøv om ikke amning og mad efter ovenstående plan hjælper jer lidt videre. Jeg ved at planen ligner den jeg tidligere har sendt jer, men jeg tror at I er mere parate til det nu.
Det er rigtigt som du skriver at det normalt kun tager 3 dage, så kan man se en forskel, men I må vurdere hvordan jeres dreng er - jeg synes ikke han skal skrige ulykkeligt på sin mor, så er det bedre at tage ham over i sengen amme ham liggende og på den måde få vendt ham fra brystet om natten - kortvarig amning og noget andet i stedet, kærtegn, beroligende stemme osv. altså noget I kan føre med over i hans egen seng.
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske