Brev:
Natamning - 9 mdr.
13. august 2007
Alder:
9 mdr.
Natamning - 9 mdr.
Hej Helen
Igen et par spørgsmål om min dreng nummer 2.
Jeg skal starte på arbejde om en uge, og min mand skal så på barsel i 3 mrd. Jeg har efter sønnikes mellemørebetændelse (v. ca. 7½ mrd.) mildest talt været noget slidt af mangel på søvn, da der er gået nogen tid før han har sovet rigtigt godt igen. Endvidere har han udviklet nogle vældige spisevaner om natten, idet han typisk ammes klokken 23, klokken 1 og noglegange 2 og så igen ved 5 tiden.
Er dog heldigvis begyndt at spise mere om dagen og med mindre uro og råben.
Det har i de seneste tre måneder udviklet sig sådan, at jeg har haft al kontakt om natten, da min mand jo skulle på arbejde om dagen, og jeg iøvrigt hurtigere kunne berolige, samt jo havde maden. Jeg kender godt rådet med at lade far tage sønnike om natten, når man skal vænne ham fra. Problemet er bare, at han er utroligt svær at berolige, hvis det ikke lige er mig, eller hvis han ikke får mælk. Han har et utroligt kraftigt og hysterisk skrig som går gennem døre og vægge uden problemer, og da vi for ca. 1 mrd. siden forsøgte os med afvænning (nej, hvor havde jeg glædet mig til at sove), måtte jeg opgive, fordi det hysteriske skrig efter 30 min. gik over til ulykkelig gråd.
Min mand vil meget gerne gøre forsøget igen, da han mener, jeg trænger til noget søvn. Han bruger næsten alle de samme strategier som jeg gør, men det kender jo ikke hinanden så godt endnu. Sønnike har nok ikke brug for mælken - men måske trygheden ved at få mælken. Ja, faktisk sætter det tit hans mave i gang, hvorefter han vågner og prutter eller engang imellem ligefrem skal lave stort. Så jeg tror, at det ville være godt for ham, hvis amningerne kunne begrænses til 23 og 5-6 tiden. Det ville også være dejligt for mig!
Har du nogle gode råd ? Skal jeg bare holde mig væk. Acceptere at det tager tre dage, og glæde mig over at de på godt og ondt lærer hinanden at kende om natten, eller skal jeg vente med at begrænse natamningerne til et senere tidspunkt, hvor det (måske) viser sig at interessen daler for mælken. Vil interessen mon dale ? Synes måske at det kan være lidt hårdt for min lille dreng at opleve dette ugen før mor starter på arbejde, men i længden kunne det jo blive rigtigt rart for alle.
Mange hilsner fra den rigtigt trætte mor.