Natamning - 9 mdr.

13. august 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Natamning - 9 mdr.

Hej Helen

Igen et par spørgsmål om min dreng nummer 2.

Jeg skal starte på arbejde om en uge, og min mand skal så på barsel i 3 mrd. Jeg har efter sønnikes mellemørebetændelse (v. ca. 7½ mrd.) mildest talt været noget slidt af mangel på søvn, da der er gået nogen tid før han har sovet rigtigt godt igen. Endvidere har han udviklet nogle vældige spisevaner om natten, idet han typisk ammes klokken 23, klokken 1 og noglegange 2 og så igen ved 5 tiden.

Er dog heldigvis begyndt at spise mere om dagen og med mindre uro og råben.

Det har i de seneste tre måneder udviklet sig sådan, at jeg har haft al kontakt om natten, da min mand jo skulle på arbejde om dagen, og jeg iøvrigt hurtigere kunne berolige, samt jo havde maden. Jeg kender godt rådet med at lade far tage sønnike om natten, når man skal vænne ham fra. Problemet er bare, at han er utroligt svær at berolige, hvis det ikke lige er mig, eller hvis han ikke får mælk. Han har et utroligt kraftigt og hysterisk skrig som går gennem døre og vægge uden problemer, og da vi for ca. 1 mrd. siden forsøgte os med afvænning (nej, hvor havde jeg glædet mig til at sove), måtte ...

Annonce

... jeg opgive, fordi det hysteriske skrig efter 30 min. gik over til ulykkelig gråd.

Min mand vil meget gerne gøre forsøget igen, da han mener, jeg trænger til noget søvn. Han bruger næsten alle de samme strategier som jeg gør, men det kender jo ikke hinanden så godt endnu. Sønnike har nok ikke brug for mælken - men måske trygheden ved at få mælken. Ja, faktisk sætter det tit hans mave i gang, hvorefter han vågner og prutter eller engang imellem ligefrem skal lave stort. Så jeg tror, at det ville være godt for ham, hvis amningerne kunne begrænses til 23 og 5-6 tiden. Det ville også være dejligt for mig!

Har du nogle gode råd ? Skal jeg bare holde mig væk. Acceptere at det tager tre dage, og glæde mig over at de på godt og ondt lærer hinanden at kende om natten, eller skal jeg vente med at begrænse natamningerne til et senere tidspunkt, hvor det (måske) viser sig at interessen daler for mælken. Vil interessen mon dale ? Synes måske at det kan være lidt hårdt for min lille dreng at opleve dette ugen før mor starter på arbejde, men i længden kunne det jo blive rigtigt rart for alle.

Mange hilsner fra den rigtigt trætte mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig