Svar: Snart på arbejde igen...hvad gør jeg med amningen?
2. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Vix
Rolig nu og ingen panik:o)
Når din søn skal passes vil han være omkring 9 måneder gammel og netop i 9.10 måneders alderen vil det være passende at skrue amningerne ned til 2 gange dagligt (morgen og aften) så det kommer til at passe helt perfekt med at du både kan amme og kan gå på arbejde.
I begyndelsen vil han måske have behov for en lille 'gensynsamning' om eftermiddagen og det vil være rigtig dejligt for jer begge. Så det er altså amningen kl. 11.30 og 13.30 du lige inden skal trappe ud af.
Fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag og derfor vil han sagtens kunne få sødmælk af kop og en portion A38 om eftermiddagen som nu. Ved siden af kan han så drikke vand, for at få slukket tørsten.
Han bliver bedre og bedre til at drikke af kop og øvelse gør mester. Du må forsøge dig lidt frem. Nogle børn drikker meget fint af et snapseglas, andre drikke større mængder hvis man vælger en større type kop. Du må gerne forsøge med en tudkop og se om det går bedre sådan, men jeg vil tro at han sagtens kan lære at drikke af en almindelig kop, da børn som er blevet ammet rigtig meget har en god udviklet kæbemuskulatur.
Vand kan også gives af en kildevandsflaske, det synes mange børn faktisk er rigtig sjovt og så glider der også lidt ekstra væske ned på den måde.
Så med den alder din dreng når at få inden han skal starte i vuggestue, så tænker jeg at han fint vil kunne få både sit mælke og sit væskebehov dækket og du behøver umiddelbart ikke introducere ham for flaske eller mme i den alder.
Modermælkserstatninger i Danmark skal opfylde en del krav for at blive godkendt og vi har i DK meget strenge regler for dette. Derfor er modermælkserstatninger her rigtigt fine og helt anbefalelsesværdige, når man ikke kan give sit barn modermælk. Det er langt at foretrække at give et lille barn modermælkserstatning fremfor sødmælk, som man f.eks. gjorde i gamle dage.
Ingen grund til panik, det skal nok gå alt sammen, der sker rigtig meget på 2 måneder. Rigtig god weekend fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske