Svar: Ammestop, hvordan?
31. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Mia
Dejligt at høre at I er kommet godt igang med maden og det kører nu:) Og også at I er trappet ned i amning.
Min umiddelbare tanke omkring amning er at det vil være en rigtig god idé at trappe stille og roligt ned med amning om morgenen, som du også selv nævner. De morgener hvor hun vågner tidligt (for tidligt til at stå op) ammer du hende og hun sover et par timer mere, hvor efter I står op og starter dagen med en portion morgengrød. De morgener hvor hun sover længere dropper du amningen og starter dagen med grøden og så bliver hun fortsat ammet, når hun skal sove.
Det at blive ammet inden søvnen vil være en dejlig måde for hende at falde i søvn på, især når hun begynder institution, så vil det være rart for hende at have den nærhed sammen med dig. I nyder begge amningen og derfor synes jeg ikke at du skal stoppe helt, men i stedet have det godt med fortsat at give hende brystet inden hun skal sove.
Når du tænker at det er tid til helt at afvende hende fra brystet, så vil det være en rigtig god idé at erstatte amningen med noget andet. Det kan sagtens være en kop mælk og lidt frugt, men det kan også være en godnathistorie eller lignende.
Man kan så vidt jeg ved ikke sætte tal på hvor meget modermælk din datter skal have for at være beskyttet mod infektioner. Min umiddelbare tanke er at den mælk hun får fra dig vil give hende nogle gode stoffer uanset om hun ammes en eller to gange.
Hvornår det er bedst at stoppe amning afhænger helt af hvordan I har det. Nogle børn siger selv fra meget hurtigt, mange siger ikke fra og hvis mor ønsker at stoppe, så er det så hende der skal slutte det... Du lyder til at være glad for amning og det er din datter tilsyneladende også. Jeg synes derfor du skal bibeholde amningen nogle måneder endnu, så du giver hende denne tryghed i den periode hvor hun skal køres ind i institution osv. Mange trives rigtig godt med en amning dagligt i lang tid og du kan således blive ved med det ligeså længe som I begge synes det er rart.
Nogen vælger at stoppe, når barnet begynder at blive så bevidst at det hiver op i blusen når det er tid, andre synes det er dejligt, sådan er vi så forskellige. Du skal gøre det du tænker er bedst for jer to. Prøv at snakke med din mand om hvad han tænker.
Der er ingen grund til at give din datter modermælkserstatning med den alder hun har nu. Jeg synes som sagt at du skal bibeholde amningen nogle måneder endnu, sålænge I synes det er rart og så kan hun få sødmælk osv. ved siden af. Når hun er 12 måneder gammel kan du overgå til letmælk.
Med hensyn til tænder, så kan din datter godt tygge med de tænder hun har. Det vil dog fortsat være godt at du en gang imellem koger de grøntsager du giver hende. Hun må gerne få lidt rå grøntsager som ærter og peberfrugt en gang imellem, men hendes tarmsystem vil have svært ved at nedbryde det og tage næring fra det, hvis det ikke er kogt - så gør begge dele. Giv hende f.eks. rød peberfrugt rå til frokost og kogte grøntsager om aftenen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske