Brev:
Ammestop, hvordan?
31. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Ammestop, hvordan?
Min datter spiser nu rigtig godt og sover meget mere roligt...og hele natten! Det er dejligt:-)
Men nu er jeg i tvivl om, hvordan jeg stopper amningen på den bedste måde. Min datter bliver meget snart 11 mdr og starter i institution om 3 uger. Hun bliver ammet, når hun skal sove om aftenen og om morgenen. Den amning jeg forestiller mig at stoppe med først, er den om morgenen. Det er lidt forskelligt, hvad tid hun bliver ammet om morgenen, nogle gange er det kl. 5, hvorefter hun sover videre i 1-2 timer, andre gange vågner hun først omkring kl. 6-6.30, bliver ammet og vi står derefter op.
Jeg er i tvivl om, jeg skal stoppe amningen nu, inden hun starter i institution, selvom hun ikke er et år endnu? Eller om jeg skal vente, til hun er kørt godt ind i institutionen? Jeg har også overvejet, kun at amme hende, når hun vågner tidligt, og på den måde trappe amningen ned...men bliver det ikke for forvirrende for hende? Jeg tror ikke hun selv siger stop mht. amningen, hun har jo altid været meget glad for at blive ammet:-o
Vil hun med to amninger være mere beskyttet mod sygdomme i institutionen?
Jeg synes også det er hyggeligt at amme, men samtidig bliver hun jo også mere og mere bevidst, derfor er jeg også i tvivl om, hvornår det er et godt tidspunkt at stoppe den sidste amning? Er det så en god ide at tilbyde hende noget anden inden sengetid f. eks. mælk af en kop og måske lidt frugt?
Hvis jeg fortsætter med de to amninger lidt endnu, vil det så være bedre at stoppe begge amninger på en gang?
Jeg har i et stykke tid givet hende sødmælk til måltiderne, det er hun meget glad for, et af de ord hun nu selv kan sige er "mælk":-) Hun har ikke fået modermælkserstatning i lang tid, så jeg er i tvivl om hun kan lide det. Hvis jeg stopper med den ene amning nu, skal hun så have modermælkserstatning eller er det godt nok med sødmælken?
Sikke mange spørgsmål det blev til! Jeg har lige et til, som drejer sig om noget helt andet. Min datter har efterhånden 8 tænder, men jeg er stadig i tvivl om, hvor godt hun kan tygge. Jeg synes, hun stadig sluger meget af maden, uden at tygge særlig meget på den. Kan jeg godt give hende f. eks. rødpeber og minimajs nu? Indtil nu har jeg kogt dem, men hun skal jo lære det:-)
På forhånd tak for hjælpen!
Knus Mia