Ammestop, hvordan?

31. juli 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ammestop, hvordan?

Min datter spiser nu rigtig godt og sover meget mere roligt...og hele natten! Det er dejligt:-)

Men nu er jeg i tvivl om, hvordan jeg stopper amningen på den bedste måde. Min datter bliver meget snart 11 mdr og starter i institution om 3 uger. Hun bliver ammet, når hun skal sove om aftenen og om morgenen. Den amning jeg forestiller mig at stoppe med først, er den om morgenen. Det er lidt forskelligt, hvad tid hun bliver ammet om morgenen, nogle gange er det kl. 5, hvorefter hun sover videre i 1-2 timer, andre gange vågner hun først omkring kl. 6-6.30, bliver ammet og vi står derefter op.

Jeg er i tvivl om, jeg skal stoppe amningen nu, inden hun starter i institution, selvom hun ikke er et år endnu? Eller om jeg skal vente, til hun er kørt godt ind i institutionen? Jeg har også overvejet, kun at amme hende, når hun vågner tidligt, og på den måde trappe amningen ned...men bliver det ikke for forvirrende for hende? Jeg tror ikke hun selv siger stop mht. amningen, hun har jo altid været meget glad for at blive ammet:-o

Vil hun med to amninger være mere beskyttet mod sygdomme i institutionen?

Jeg synes også det er ...

Annonce

... hyggeligt at amme, men samtidig bliver hun jo også mere og mere bevidst, derfor er jeg også i tvivl om, hvornår det er et godt tidspunkt at stoppe den sidste amning? Er det så en god ide at tilbyde hende noget anden inden sengetid f. eks. mælk af en kop og måske lidt frugt?

Hvis jeg fortsætter med de to amninger lidt endnu, vil det så være bedre at stoppe begge amninger på en gang?

Jeg har i et stykke tid givet hende sødmælk til måltiderne, det er hun meget glad for, et af de ord hun nu selv kan sige er "mælk":-) Hun har ikke fået modermælkserstatning i lang tid, så jeg er i tvivl om hun kan lide det. Hvis jeg stopper med den ene amning nu, skal hun så have modermælkserstatning eller er det godt nok med sødmælken?

Sikke mange spørgsmål det blev til! Jeg har lige et til, som drejer sig om noget helt andet. Min datter har efterhånden 8 tænder, men jeg er stadig i tvivl om, hvor godt hun kan tygge. Jeg synes, hun stadig sluger meget af maden, uden at tygge særlig meget på den. Kan jeg godt give hende f. eks. rødpeber og minimajs nu? Indtil nu har jeg kogt dem, men hun skal jo lære det:-)

På forhånd tak for hjælpen!
Knus Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder