Svar: Ammestop - 10 mdr.

31. juli 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christina

Hvilke tanker gør du dig egentlig om amning? Jeg spørger fordi jeg fornemmer af dit brev at du er glad for at amme Emilie og egentlig gerne vil blive ved lidt endnu, hvis bare du kunne nøjes med at gøre det f.eks. en gang dagligt. Jeg fornemmer at du synes det er rart for jer begge to.

Du har naturligvis ret i at hun ikke behøver så meget mælk mere, hendes samlede behov er nu ca 500ml dagligt og det er alt incl. altså også den mængde mælk hun får via en portion tykmælk, yoghurt eller lignende, den mælk hun kan drikke af et glas, mælken som indgår i madlavningen osv. Det betyder at en amning dagligt ville være fint og derudover vil hun så kunne få mælk via sit øvrige madindtag.

Der er ingen tvivl om at tænderne og tandfrembrud spiller ind og har betydning for at hun vågner og søger om natten i øjeblikket. Det er mit indtryk at børn som får tænderne sent ofte får flere af gangen og det giver naturligt flere smerter og det vågner hun af. Derfor er et et spørgsmål om at trøste hende om natten og forsøge ikke at amme hende for meget, men kun give hende brystet som trøst. Træk derfor brystet fra hende, når du fornemmer at hun er rolig.

Samtidig synes jeg også at du skal forsøge dig med nogle gummedråber. Det tidligere 'dolodent' er fjernet fra markedet, men jeg har set at man kan købe gummedråber hos matas og i helsekostforretninger - om de virker ved jeg desværre ikke. Ellers kan du tale med lægen om mulighed for smertestillende.

Det er en balance, for et eller andet sted skal hun jo have lov til at søge brystet om natten, når hun vågner ...

Annonce

... og har ondt, men samtidig skal hun ikke drikke så meget mælk at hun ikke har plads til rigtig mad i maven om dagen. Det giver jo en dum cirkel - hvor hun så vågner fordi hun behøver mælk, hvor hun er sulten.

Som det er lige nu så tror jeg altså ikke at hun vågner at sult, men mere at der er tale om et tryghedsbehov, - det viser sig også ved at far jo giver tryghed nok til at sove videre uden brystet, når han er der.

Du har fuldstændig ret i at din datter vil kunne blive forvirret af ikke at blive ammet, ikke at få lov nogle gange og så andre gange godt måtte.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved fra et af dine tidligere breve at din datter ofte blev ammet kl. 20, 22, 02 og 05 og jeg kunne forestille mig at det samme nogenlunde gør sig gældende nu.

Nu hvor det går godt med at putte hende uden brystet, så tænker jeg at du så måske skulle lade hende blive ammet kl. 22-23 når du selv går i seng - her sover hun og er ikke så bevidst og samtidig vil det være rart for dig at vide at hun så er fyldt op til natten og kan sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor I så må stå op og starte dagen med en portion grød. Her burde hun så være sulten til det.

Det er vigtigt at få hende til at spise i løbet af dagen, så du er sikker på at det ikke er sulten, som presser sig på om natten og samtidig give hende trygheden og nærheden, som far jo fint kan. Og amningen forsøger du så at nedsætte til en gang og hvis mere er nødvendigt, så kun som trøst og beroligelse og så forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende igen.

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.