Svar: Ammestop, når menstruationen begynder?
17. juli 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Line
Det at du får menstruation kan godt påvirke din mælk både i mængde og i smag, det behøver dog ikke være ensbetydende med at amningen stopper helt, så hvorvidt du skal amme eller ej, afhænger af hvordan du har det bedst.
9 måneder gammel har din dreng fortsat behov for en del mælk endten i form af modermælk eller modermælkserstatning. Efter 9 måneders alderen kan komælk godt begynde at udgøre en større del af hans indtag, men jeg synes ikke du skal lade ham overgå fuldt til komælksprodukter før han er omkring de 12 måneder. Hvis du således vælger at stoppe amning nu, så vil det være en god idé at give ham erstatning.
Får han 400ml mme dagligt, så er han dækket ind i forhold til jern, men kan han drikke dette af kop? Jeg synes ikke der er grund til at introducere en flaske med den alder han har, da du jo skal væk fra den igen, men prøv med et glas og måske en tudkop, som kan sikre ham en større mængde af gangen.
I forhold til hans alder vil det normalt være passende med to amninger dagligt (morgen og aften) og om eftermiddagen kan du give ham en portion tykmælk eller lignende. Hvis han ikke ammes så må du give ham mme af kop i løbet af dagen, så han får mælk af den vej. Brug også erstatning i maden, f.eks. i grøden om morgenen og derudover almindelig sødmælk, som det nu passer med det I andre spiser.
Du må holde øje med hans bleer, for at få vished for om han får væske nok. Du skal regne med at de 400ml mme dagligt er nok til at sikre jernbehovet og sammen med en portion tykmælk, lidt sødmælk osv. så er hans mælkeindtag i orden. Du skal regne med at han skal have mindst 500ml mælk dagligt, gerne lidt mere.
Som sagt kan amningen godt fortsætte. Det ændrer sig ofte hurtigt og varer kun et par dage, så er du måske klar igen... Hvis du gerne vil amme, så fortsæt med at lægge til og vil han die hos dig, så må du gå ud fra at der er noget at komme efter, ellers gider han ikke:o)
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske