Svar: Ammestop, når menstruationen begynder?

17. juli 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Line

Det at du får menstruation kan godt påvirke din mælk både i mængde og i smag, det behøver dog ikke være ensbetydende med at amningen stopper helt, så hvorvidt du skal amme eller ej, afhænger af hvordan du har det bedst.

9 måneder gammel har din dreng fortsat behov for en del mælk endten i form af modermælk eller modermælkserstatning. Efter 9 måneders alderen kan komælk godt begynde at udgøre en større del af hans indtag, men jeg synes ikke du skal lade ham overgå fuldt til komælksprodukter før han er omkring de 12 måneder. Hvis du således vælger at stoppe amning nu, så vil det være en god idé at give ham erstatning.

Får han 400ml mme dagligt, så er han dækket ind i forhold til jern, men kan han drikke dette af kop? Jeg synes ikke der er grund til at introducere en flaske med den alder han har, da du jo skal væk fra den igen, men prøv med et glas og måske en tudkop, som kan sikre ham en større mængde af gangen.

I forhold til hans alder vil det ...

Annonce

... normalt være passende med to amninger dagligt (morgen og aften) og om eftermiddagen kan du give ham en portion tykmælk eller lignende. Hvis han ikke ammes så må du give ham mme af kop i løbet af dagen, så han får mælk af den vej. Brug også erstatning i maden, f.eks. i grøden om morgenen og derudover almindelig sødmælk, som det nu passer med det I andre spiser.

Du må holde øje med hans bleer, for at få vished for om han får væske nok. Du skal regne med at de 400ml mme dagligt er nok til at sikre jernbehovet og sammen med en portion tykmælk, lidt sødmælk osv. så er hans mælkeindtag i orden. Du skal regne med at han skal have mindst 500ml mælk dagligt, gerne lidt mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som sagt kan amningen godt fortsætte. Det ændrer sig ofte hurtigt og varer kun et par dage, så er du måske klar igen... Hvis du gerne vil amme, så fortsæt med at lægge til og vil han die hos dig, så må du gå ud fra at der er noget at komme efter, ellers gider han ikke:o)

Fortsat held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor