Svar: Aftrapning af amning, stop med nat amning

16. juli 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dine pæne ord :o)

Det lyder som om din datter er rigtig glad for brystet og at amningen går rigtig godt - jeg tror du får givet din datter rigtig meget mælk, så meget at de nok fylder lidt for meget og derfor tager pladsen op for hendes lyst til anden mad. Samtidig synes jeg dog også at det vil være utroligt synd at fjerne amningen helt, når hun (og du) nu er så glad for det.

Jeg giver dig dog fuldstændig ret i at det vil være en god idé at skrue amningen ned og jeg tænker at den plan du har lavet lyder rigtig fin og omsorgsfuld.

Rent ernæringsmæssigt har din datter ikke behov for mælk i tidsrummet 24-06, men dette naturligvis afhængigt af at hun får hvad hun skal have i løbet af dagen. Det er rigtig fornuftigt at du forsøger at undgå amningen om natten, så hun har lyst til at spise lidt i løbet af morgen og formiddag, men derudover skal du også være bevidst om hvor meget mælk du giver hende om dagen.

I forhold til hendes alder, så burde 4 amninger dagligt faktisk være nok til at dække hendes mælkebehov. Du må gerne amme lidt mere, da jeg kan se at amning indgår som en del af hendes putteritual og hun fast ammes inden hun skal sove, men jeg tænker at det netop er dette du skal væk fra i løbet af dagen. Derfor vil jeg foreslå dig at du forsøger at undgå amningerne inden søvn her, og hvis du ikke kan få hende til at sove uden brystet så må du naturligvis lægge hende til, men forsøg så at trække brystet ud af munden på hende, så hun trøstes og finder roen, men ikke får lov til at fylde sig med mælk dagen igennem:o)

Jeg tænker derudover at du skal forsøge at tilbyde morgenmaden lidt senere - faktisk på det tidspunkt hvor du plejer at amme, så der også kommer til at gå tid nok imellem og hun rent faktisk oplever at blive sulten.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen kl 05: Ammes

Morgen 7.30-8.00: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur kl 9.30 sover ca 1-1 1/2 time. Hvis hun er tørstig, når hun vågner, så giv hende en tår vand. Hvis hun ikke kan sove uden brystet, så må du give hende det, men prøv at springe det over og se om du kan putte hende i barnevognen uden.

Frokost 11.30: Tilbydes lidt ...

Annonce

... grøntsagsmos med kød og fisk, evt. en brødskorpe eller lignende at sidde med, evt lidt frugt (frisk eller mos), vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og igen kan du her se hvordan med amning. Det er okay at du ammer her, hvis det betyder at hun så sover en god middagslur. I givet fald skal du så forsøge ikke at amme for meget om eftermiddagen... det er en vurdering, måske kan hun klare det -altså både at blive ammet og spise skemad. Sover i 1½-2 timer.

Eftermiddag 15-16: Grød, evt. med lidt frugtmos, tilbydes brødskorper i hånden. Lav evt. nogle ristede rugbrødsbjælker i ovnen, hvor du skærer et gammeldags mørkt rugbrød i bjælker og rister. Vand af kop.

Aften kl 18: Spiser aftensmad sammen med jer. Grøntsagsmos med kød og fisk. Udgangspunktet er jeres mad. Hun må gerne få kødsovs og lignende, hun kan få indmaden fra en frikadelle (kød/fisk) most ned i sin grøntsagsmos, I kan lave laks i ovnen osv. som hun også kan få af. Almindelig krydret mad må hun gerne få, løg er også okay. Maden må gerne smage af noget. Igen også gerne prøve at sidde med brødskorper, tykker af grøntsager osv. selv. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes og puttes til natten kl. ca 20-20.30

Sen aften 23: Ammes og kan så herefter klare sig uden mælk indtil næste morgen tidlig.

Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt og jeg er helt enig med dig i at din datter naturligvis skal vide at du er der for hende og hun skal kunne være tryg og glad. Det er dog også vigtigt at hun får den næring hun har behov for og det er ligeså vigtigt for hende at hun får en sammenhængende søvn, som det er for dig. Som forældre bliver vi derfor nogle gange nødt til at ændre lidt på de vaner og rutiner som børnene har, fordi vi ved bedre og vil deres bedste og sådan er det hos jer lige nu. Du ved at amning er godt og naturligvis skal du blive ved med at amme og give hende alt det gode, som det indebærer, men hun har også brug for noget andet (søvn og skemad) og det skal du også hjælpe hende med.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og husk at far kan give lige så meget kærlighed og omsorg - det eneste han ikke kan er at amme og derfor hjælper det nogle gange at få far på banen:o)

Rigtig meget held og lykke til jer alle tre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien