Problemer med at falde i søvn - 3 mdr.

16. juli 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Problemer med at falde i søvn - 3 mdr.

Kære Helen

Tusind tak for dit sidste svar ang. ammeteknikken, det var meget brugbart og min datter er begyndt at ligge meget længere tid ved brystet og tager langt bedre fat end tidligere, hvilket er en stor lettelse for mig.

Med hensyn til maven har vi i nogle uger nu givet hende Mylicondråber, og vi synes virkelig det har hjulpet på hendes maveproblemer. Hun har i de sidste to uger været en rigtig glad og sund lille pige med mod på verden og hun er storsmilende i sine vågne perioder.

Men nu oplever vi en adfærd, hos hende, der for os giver grund til stor undren og bekymring. Hun er nu lidt 10 uger gammel og sover generelt rigtig godt om natten. Hun tager et langt første stræk på en 4 timer, hvorefter hun tager to stræk mere 2-3 timer. En bedre natterytme kan vi ikke ønske os på nuværende tidspunkt.

Problemet ligger i at få hende lagt til at sove, for enhver ”putning” ender i gråd og det har stået på i knap en uge nu.

Det er ikke klagende og klynkende gråd, men voldsom og vedvarende skrigeri. Hun bliver helt rød i hovedet, tårerne står hende i øjnene og kroppen spjætter og vrider sig. Og hun har svært ved at trække vejret, hikser og bliver meget hæs. Der er kortvarige ophold i gråden, som indtræder pludseligt, men herefter starter gråden igen op med samme intensitet.
Det er meget hårdt at se på og gør os meget ulykkelige, da vi ikke kan få den stoppet på nogen anden måde end at lægge hende på armen og lade hende græde (skrige) sig selv i søvn – og ofte voldsomt vuggende (nogle gange virker høj musik eller lyden af en føntørre også til at distrahere hende, og hjælper hende til at falde hen på armen), hvorefter vi kan lægge hende i sin lift eller barnevogn, hvor hun nemt tager en 1-2 timers lur. Men hun er jo også helt brugt op efter sådan en skrigetur...

Det er som om hun kommer ind i et rum som hun ikke selv kan komme ud af igen selvom hun gerne vil. Og vi kan simpelthen ikke finde ud af at hjælpe hende ud heller.

Herefter vågner hun og er glad, frisk og smilende, bliver puslet, får mad (jeg ammer stadig fuldt ud), leger på aktivitetstæppe eller følger med i hvad vi laver i lejligheden. Hun hygger og pludrer en masse og har for nyligt opdaget sine hænder og fødder, hvilket giver hende megen glæde. Alt i alt trives hun ...

Annonce

... storartet, er meget opmærksom på alt hvad der sker omkring hende og følger nysgerrigt med.
Hun er vågen ca. en time til halvanden, så slår hun pludselig uden varsel over i denne hjerteskærende og vedvarende gråd som ikke standser før hun har grædt sig i søvn.

Hun har ikke gabt eller gnedet øjne som tegn på træthed, eller vendt sig bort for at signalere, at hun ikke har lyst til mere stimulering, så vi ved simpelthen ikke hvad der tricker hende, men træt er hun og efter endt gråd (varighed mellem 30-60 minutter) falder hun i dyb søvn. Det er nu hver eneste gang hun bliver træt at vi må dette igennem. Også om aftenen, hvor vi forsøger at skabe en fast rutine med bad, massage, pusle og til sidst mad, ender det hele i langvarigt skrigeri, når vi kommer til putte-tidspunktet...

Vi har haft hende til lægen i denne uge, men han mente ikke hun fejlede noget, hverken med maven eller ørerne.

Vi har prøvet mange ting i forsøget på at hjælpe hende til at falde i søvn på en anden og mere stille måde, men intet synes at hjælpe.
At lægge hende inden udbruddet kommer vil hun ikke være med til, begynder at skrige så snart hun bliver lagt i liften, barnevognen, bliver svøbt eller rokket på armen. Hun vil heller ikke lægges til brystet og falde i søvn der. Der virker som om hun er for ophidset til at mærke at maden er der.

Vi tænker begge at hun bliver overtræt og ikke kan falde i søvn af sig selv, men hvordan lærer vi hende så at lægge sig til at sove inden hun kammer over? Hvad kan vi gøre for at støtte hende til at finde ind i søvnen uden gråd?

Er det blot en udviklingsperiode vi må udholde så længe det varer? Eller kan en så lille pige være angst for at give sig hen til søvnen? Eller er hun så opmærksom på alt, at hun ikke selv kan finde ud af at lukke øjnene når hun er træt? Og skal hun så skærmes mere, og hvordan gør vi det? En ble over hovedet har virket en enkelt gang, men er hun først begyndt med gråden gør den hende bare mere frustrere.

Det er især frustrerende for os fordi hun indtil for få dage siden ingen store problemer havde med at falde i søvn i fred og ro.

Vi glæder os til et svar fra dig, som forhåbentlig kan hjælpe os og vores lille pige. Og tak for et fantastisk hjælpsomt og støttende forum.

De frustrerede forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.