Brev:
Aftrapning af amning, stop med nat amning
16. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Aftrapning af amning, stop med nat amning
Kære Helen
Jeg skriver til dig angående vores datter med spørgsmål om afvænning fra nat amning. Jeg har ammet fuldt til 4 mdr og begyndte så småt på ske mad. Den sidste mdr har hun sovet tiltagende dårligt. Synes det startede efter en periode på 4 dage med høj feber. Herefter stoppede hun med at ville spise skemad samt sov mere uroligt. Den sidste måned er hun vågnet ml 4 til 8 gange hver nat og jeg har ammet ca 4 til 6 gange givet hende brystet når hun vågnede og græd. Hun sover nu uroligt og vender sig og ”klager” ikke hver gang reel gråd nogle gange vågen hver time. Vil ikke have sut eller flaske. Det har været så hårdt og vi vil gerne prøve at finde en ny løsning.
Lyder denne plan ok:
Puttes med amning. Hun vågner inden kl 24 hvor jeg ammer. Ingen amning før kl 05. Vi har prøvet denne plan nu i to nætter og jeg er opsat på at fortsætte. Hun vågner og vil ammes, vi sidder ved sengen synger stryger hende på ryggen. Tager hende op når gråden bliver for slem og synger og trøster. Til sidst er hun faldet til ro og sover i egen seng, efter ca 1-2 timer. Kan hun forstå at det er ok med amning kl 23-24 og ikke igen før kl 05 tænker det måske forvirrer hende. Skal jeg helt lade være med at amme. Eller skal jeg springe det sene måltid kl 23 over og give hende en gang ml 24 og kl 05?
Det har været et stort skridt for mig at stoppe med nat amningen da jeg så gerne vil have mit barn er trykt og glad og hun er sikker på hendes mor er der for hende. Synes det er meget svært at hun skal græde, men vil samtidig gerne støtte og give et skub i den rigtige retning.
Måske hun vågner så meget pga. sult? Om dagen vil hun helst ammes. Hun er ikke glad for ske mad, men er meget interesseret i vores mad. Får nu lidt kogte grøntsager, brød skive, brød hapser lidt frugt og ca 1 gang om dagen kan vi få max 1 dl grød i hende (havregrød el øllebrød). Nemmest efter middags lur eller til aften. Hun tilbydes grød ca 3-4 gange dagligt. Spiser sammen med os, tager helst selv de små stykker mad, vil ikke så gerne mades, men det bliver efter min vurdering slet ikke til et helt baby måltid kun 2-3 små stk mad.
Vil gerne trappe lidt ned på amning det har været alt for hårdt at amme så meget den sidste måned. Men tænker hun måske bliver for sulten om natten hvis jeg nedtrapper amning om dagen. Men med meget amning tænker jeg også at hendes mad appetit så falder, den er jo ikke så god i forvejen.
Vores dag forløber nogen låne sådan:
Kl 05 vågner ammes
Kl 06 står op tilbydes grød (spiser sjældent noget her)
Kl 07.30 ammes
Kl 9.15 lægges til middagslur ammes inden ( sover ca 1- 1 1/2 time)
Kl 1045 vågner tilbydes grød og brød, frugt ammes ca 1/2 time efter måltidet hvis hun ikke har spist ca 1 dl.
Kl ca 14-15 lægges til middags lur ammes inden. sover ca 1 1 1/2 time nogle gange 2 timer.
Vågner tilbydes mellem måltid evt amning hvis hun virker meget sulten og ikke vil spise.
Kl 18 middag med os grød frugt brød.
kl 19 ammes hvis hun ikke har spist godt til middag.
Kl 20 15 i seng ammes inden sover ofte først ved 21 tiden.
Tak for en god brevkasse har været glad for at læse dine andre svar. Synes du giver nogle gode omsorgsfulde råd der passer ind i en travl hverdag.