Aftrapning af amning, stop med nat amning

16. juli 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Aftrapning af amning, stop med nat amning

Kære Helen

Jeg skriver til dig angående vores datter med spørgsmål om afvænning fra nat amning. Jeg har ammet fuldt til 4 mdr og begyndte så småt på ske mad. Den sidste mdr har hun sovet tiltagende dårligt. Synes det startede efter en periode på 4 dage med høj feber. Herefter stoppede hun med at ville spise skemad samt sov mere uroligt. Den sidste måned er hun vågnet ml 4 til 8 gange hver nat og jeg har ammet ca 4 til 6 gange givet hende brystet når hun vågnede og græd. Hun sover nu uroligt og vender sig og ”klager” ikke hver gang reel gråd nogle gange vågen hver time. Vil ikke have sut eller flaske. Det har været så hårdt og vi vil gerne prøve at finde en ny løsning.

Lyder denne plan ok:

Puttes med amning. Hun vågner inden kl 24 hvor jeg ammer. Ingen amning før kl 05. Vi har prøvet denne plan nu i to nætter og jeg er opsat på at fortsætte. Hun vågner og vil ammes, vi sidder ved sengen synger stryger hende på ryggen. Tager hende op når gråden bliver for slem og synger og trøster. Til sidst er hun faldet til ro og sover i egen seng, efter ca 1-2 timer. Kan hun forstå at det er ok med amning kl 23-24 og ikke igen før kl 05 tænker det måske forvirrer hende. Skal jeg helt lade være med at amme. Eller skal jeg springe det sene måltid kl 23 over og give hende en gang ml 24 og kl 05?

Det har været et stort skridt for mig at stoppe med nat amningen da jeg så gerne vil have mit barn er trykt og glad og hun er sikker på hendes mor er der for hende. Synes det er meget svært at hun skal græde, men vil samtidig gerne støtte og give et skub i den rigtige retning.

Måske hun vågner ...

Annonce

... så meget pga. sult? Om dagen vil hun helst ammes. Hun er ikke glad for ske mad, men er meget interesseret i vores mad. Får nu lidt kogte grøntsager, brød skive, brød hapser lidt frugt og ca 1 gang om dagen kan vi få max 1 dl grød i hende (havregrød el øllebrød). Nemmest efter middags lur eller til aften. Hun tilbydes grød ca 3-4 gange dagligt. Spiser sammen med os, tager helst selv de små stykker mad, vil ikke så gerne mades, men det bliver efter min vurdering slet ikke til et helt baby måltid kun 2-3 små stk mad.

Vil gerne trappe lidt ned på amning det har været alt for hårdt at amme så meget den sidste måned. Men tænker hun måske bliver for sulten om natten hvis jeg nedtrapper amning om dagen. Men med meget amning tænker jeg også at hendes mad appetit så falder, den er jo ikke så god i forvejen.

Vores dag forløber nogen låne sådan:

Kl 05 vågner ammes
Kl 06 står op tilbydes grød (spiser sjældent noget her)
Kl 07.30 ammes
Kl 9.15 lægges til middagslur ammes inden ( sover ca 1- 1 1/2 time)
Kl 1045 vågner tilbydes grød og brød, frugt ammes ca 1/2 time efter måltidet hvis hun ikke har spist ca 1 dl.
Kl ca 14-15 lægges til middags lur ammes inden. sover ca 1 1 1/2 time nogle gange 2 timer.
Vågner tilbydes mellem måltid evt amning hvis hun virker meget sulten og ikke vil spise.
Kl 18 middag med os grød frugt brød.
kl 19 ammes hvis hun ikke har spist godt til middag.
Kl 20 15 i seng ammes inden sover ofte først ved 21 tiden.

Tak for en god brevkasse har været glad for at læse dine andre svar. Synes du giver nogle gode omsorgsfulde råd der passer ind i en travl hverdag.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder