Svar: Tager ikke på

27. juni 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære JoJo

Din egen sundhedsplejerske har set din lille pige og har ud fra dette sagt at hun er helt enig med dig i at lillepigen virker til at trives, hun er glad osv. og derfor tænker jeg at det må være helt okay at vente med introduktionen af skemad til om 3 uger, hvor far er hjemme. Du fortæller også at hun er set på børneafdelingen, hvor de også har vejet hende og mente de hun manglede mad, så havde de forhåbentlig drøftet dette med dig... :o)

Det er vigtigt at hele jeres familie hænger sammen og det er prisværdigt at du kæmper for din amning. Jeg kan godt høre at du har læst rigtig meget og ved hvor vigtigt amning er, men det skal jo ikke være amning for enhver pris. Anbefalingerne om fuld amning til 6 måneder hænger bla. sammen med at retningslinierne følger WHO's retningslinier og her skal man tage hensyn til at der i nogle lande ikke findes rent drikkevand. Det vil således være direkte sundhedsskadeligt at anbefale andet end amning, at skulle lave en flaske mme med urent drikkevand kan for små børn medføre døden.

Heldigvis har vi ikke de problemer i DK og derfor kan vi her tage individuelle hensyn. Nogle børn vil fint kunne klare sig med udelukkende modermælk til de er 6 måneder, men andre børn vil have behov for noget supplerende tidligere. Man må dog tidligst starte med skemad ved 4 måneder og ønsker man at supplere amning med noget før dette, så skal det være modermælkserstatning type 1.

Din datter hører til de børn som ikke skal vente til 6 måneders alderen, men som vil have behov for noget andet lidt før og det skal du have det godt med. Det handler jo om at lytte til hendes behov og tilfredsstille disse og så er det jo uanset om det hedder amning, modermælkserstatning eller skemad. Det handler i sidste ende om at hun skal have mad for at trives, på samme måde som hun også skal ...

Annonce

... have ble på, bades, leges med og stimuleres. Ingen ting er sort-hvide.

Du fortæller at du har sclerose og derfor naturligt har brug for at slappe af og for at få din søvn. Det er rigtig godt at du husker at tænke på dig selv og det skal du have det godt med. At far således kan tage over en gang imellem med endten en flaske eller lidt skemad er jo kun godt og det er ikke noget der skader jeres datter, tværtimod. Det kan være rigtig gavnligt for dem begge at få lov at have denne fælles ting og det vil være godt for dig at blive aflastet lidt. Stress påvirker jo naturligt også mælkemængden.

Min tanke er altså at du sagtens kan amme og det er helt okay at du bibeholder fuld amning de næste uger indtil far holder ferie. Samtidig tænker jeg dog også, at hvis det viser sig at din datter virker til at have behov for noget supplerende inden, så vil det være helt okay og du skal have det godt med at far så f.eks. giver en flaske som supplement til amning om aftenen, når han er hjemme. Du skal vurdere ud fra hvad du har overskud til og hvad din datter viser behov for.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børn skal naturligvis tage på og at de øger deres vægt er et udtryk for at de er i trivsel. For at jeres familie kan fungere, så tænker jeg at det vil være okay at du strækker den 3 uger mod at du så forsøger at amme så meget som muligt. En ekstra amning kunne evt. ligge aften, nat eller tidlig morgen.

Det du allerede gør er helt rigtigt for at øge din mælkemængde og det at lægge til hyppigere er hvad der skal til. Din datter er den bedste til at stimulere dig også når du fortæller at du blokerer overfor malkemaskinen ellers er det jo en mulighed at forsøge at malke lidt ud og stimulere imellem to amninger og den udmalkede mælk kan far så evt. give på flaske...

Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!