Svar: Ammenedtrapning ... kan flaske undgåes?

25. juni 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Velkommen til:o)

Det er lige på grænsen hvorvidt din dreng kan undvære flaske eller ej. Hvis der var tale om at du ville stoppe amning, så var der ingen tvivl om at han skulle over på flaske. Han er med den alder han har, ikke i stand til at kunne drikke sit behov via kop. Men da du skriver at du regner med at kunne amme både morgen, eftermiddag og aften, så er det måske kun en enkelt eller to flasker som bliver aktuelle og da din dreng drikker mme af kop allerede, så vil far jo godt kunne give ham det, når du ikke er der.

Der er dog også noget trygt og rart ved at sutte sig i søvn og mit umiddelbare råd er derfor at du skal forsøge at få ham til at tage en flaske.

Da han kender til smagen af modermælkserstatning, så burde dette ikke være noget problem. Ellers kan man nogle gange med held malke lidt ud og så give mors mælk på flaske.

Det vil være en god idé at lade far forsøge sig med flasken, da han ikke forbindes med amning og der er ikke ...

Annonce

... andet at gøre end at forsøge sig frem. Nogle gange må man prøve forskellige flaskesutter før man lige finder den, som jeres dreng vil acceptere, men det kan godt lade sig gøre.

Det er modermælkserstatning han skal have og han skal have mellem 100-200ml pr måltid, det varierer meget også afhængigt af tidspunkt på dagen. Han skal ikke have sødmælk i de mængder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Som regel vil 4 amninger/flasker være nok i 7 måneders alderen og i 8 måneders alderen nedsættes til 3 amninger/flasker. Med dette in mente så virker det hele nok lidt mere overskueligt for dig, således at hvis de virkelig ikke lykkes at få ham til at tage flasken, så vil mælk på kop kunne gøre det indtil du kommer hjem igen:o) Han vil jo også kunne få mad af ske og vil således ikke på den måde lidt nød, selvom det er hårdt nok:o)

Jeg håber det lykkes for jer med flasken, det er nok godt at I lige har nogle dage til at forsøge jer i og hvor I kan hjælpe og støtte hinanden.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.