Svar: Ammenedtrapning ... kan flaske undgåes?
25. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Velkommen til:o)
Det er lige på grænsen hvorvidt din dreng kan undvære flaske eller ej. Hvis der var tale om at du ville stoppe amning, så var der ingen tvivl om at han skulle over på flaske. Han er med den alder han har, ikke i stand til at kunne drikke sit behov via kop. Men da du skriver at du regner med at kunne amme både morgen, eftermiddag og aften, så er det måske kun en enkelt eller to flasker som bliver aktuelle og da din dreng drikker mme af kop allerede, så vil far jo godt kunne give ham det, når du ikke er der.
Der er dog også noget trygt og rart ved at sutte sig i søvn og mit umiddelbare råd er derfor at du skal forsøge at få ham til at tage en flaske.
Da han kender til smagen af modermælkserstatning, så burde dette ikke være noget problem. Ellers kan man nogle gange med held malke lidt ud og så give mors mælk på flaske.
Det vil være en god idé at lade far forsøge sig med flasken, da han ikke forbindes med amning og der er ikke andet at gøre end at forsøge sig frem. Nogle gange må man prøve forskellige flaskesutter før man lige finder den, som jeres dreng vil acceptere, men det kan godt lade sig gøre.
Det er modermælkserstatning han skal have og han skal have mellem 100-200ml pr måltid, det varierer meget også afhængigt af tidspunkt på dagen. Han skal ikke have sødmælk i de mængder.
Som regel vil 4 amninger/flasker være nok i 7 måneders alderen og i 8 måneders alderen nedsættes til 3 amninger/flasker. Med dette in mente så virker det hele nok lidt mere overskueligt for dig, således at hvis de virkelig ikke lykkes at få ham til at tage flasken, så vil mælk på kop kunne gøre det indtil du kommer hjem igen:o) Han vil jo også kunne få mad af ske og vil således ikke på den måde lidt nød, selvom det er hårdt nok:o)
Jeg håber det lykkes for jer med flasken, det er nok godt at I lige har nogle dage til at forsøge jer i og hvor I kan hjælpe og støtte hinanden.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske