Ammenedtrapning ... kan flaske undgåes?

25. juni 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ammenedtrapning ... kan flaske undgåes?

Hej Helen

Jeg har netop meldt mig ind, fordi jeg ikke synes, jeg kan finde svar på mine spørgsmål andre steder. Jeg har naturligvis læst nogle af dine svar på lignende spørgsmål, men føler mig stadig meget usikker på, hvordan jeg skal forholde mig.

Jeg skal begynde på arbejde om fire uger, og skal skære to-tre amninger væk. Kan vi undgå at skulle indføre flasker med mme? Og hvis svaret er nej: hvad gør vi, hvis han ikke vil tage flaske? (Foreløbig et hypotetisk spørgsmål, men ikke desto mindre et der optager mig).

Min egen sundhedsplejerske har engang sagt, at jeg ikke skulle indføre flasker hos et barn på ½ år, men han bliver jo ikke mæt af at gnaske i en tvebak!

Min søn er snart 6½ mdr. og startede så småt med skemad, da han var lidt over 4 mdr. I dag får han tre skemåltider og et mellemmåltid (A38 med frugtmos) samt ammes fem gange på et døgn. Han spiser normalt en hel portion grød/mos (1½-2 dl) og drikker pænt af tudkop. Jeg ...

Annonce

... tilbereder noget af maden med sødmælk, ellers vand og mme for resten.

Han sover som oftest igennem fra senest kl. 20 til ca. 5.30, når antallet af måltider overholdes.

Jeg vil gerne beholde amningerne om morgenen, sen eftermiddag og inden sengetid, men skal altså finde ud af at erstatte dem om formiddagen og midt på dagen.

Skal han have flaske? Hvor meget skal han helst have pr. måltid? Skal det være modermælkserstatning, eller må han få sødmælk i så store mængder?

To uger inden jeg skal begynde på arbejde, får min mand ferie, så vi begge er hjemme. Vil det være smart at lade ham stå for indførelsen af flasken? Er det normalt at man skal introducere flaske gradvist over flere dage, eller er det enten-eller? Og hvad gør vi, hvis drengen nægter? Han havde utroligt svært ved at lære at die i sin tid (det tog 11 dybt frustrerende dage), men det lykkedes, så jeg har nok en psykisk barriere mod at give ham flaske nu.

Venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder