Brev:
Ammenedtrapning ... kan flaske undgåes?
25. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Ammenedtrapning ... kan flaske undgåes?
Hej Helen
Jeg har netop meldt mig ind, fordi jeg ikke synes, jeg kan finde svar på mine spørgsmål andre steder. Jeg har naturligvis læst nogle af dine svar på lignende spørgsmål, men føler mig stadig meget usikker på, hvordan jeg skal forholde mig.
Jeg skal begynde på arbejde om fire uger, og skal skære to-tre amninger væk. Kan vi undgå at skulle indføre flasker med mme? Og hvis svaret er nej: hvad gør vi, hvis han ikke vil tage flaske? (Foreløbig et hypotetisk spørgsmål, men ikke desto mindre et der optager mig).
Min egen sundhedsplejerske har engang sagt, at jeg ikke skulle indføre flasker hos et barn på ½ år, men han bliver jo ikke mæt af at gnaske i en tvebak!
Min søn er snart 6½ mdr. og startede så småt med skemad, da han var lidt over 4 mdr. I dag får han tre skemåltider og et mellemmåltid (A38 med frugtmos) samt ammes fem gange på et døgn. Han spiser normalt en hel portion grød/mos (1½-2 dl) og drikker pænt af tudkop. Jeg tilbereder noget af maden med sødmælk, ellers vand og mme for resten.
Han sover som oftest igennem fra senest kl. 20 til ca. 5.30, når antallet af måltider overholdes.
Jeg vil gerne beholde amningerne om morgenen, sen eftermiddag og inden sengetid, men skal altså finde ud af at erstatte dem om formiddagen og midt på dagen.
Skal han have flaske? Hvor meget skal han helst have pr. måltid? Skal det være modermælkserstatning, eller må han få sødmælk i så store mængder?
To uger inden jeg skal begynde på arbejde, får min mand ferie, så vi begge er hjemme. Vil det være smart at lade ham stå for indførelsen af flasken? Er det normalt at man skal introducere flaske gradvist over flere dage, eller er det enten-eller? Og hvad gør vi, hvis drengen nægter? Han havde utroligt svært ved at lære at die i sin tid (det tog 11 dybt frustrerende dage), men det lykkedes, så jeg har nok en psykisk barriere mod at give ham flaske nu.
Venlig hilsen
Lene