Brev:
Blandet landhandel
25. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Blandet landhandel
Kære Helen
Nu går det - tit - bedre med min datters søvn. Over de sidste tre ugers tid, har hun faktisk to nætter sovet fra 20 - 06, andre nætter har vi skullet ind og give sut en gang eller to, og det er endda lykkes os at hente hende ind i vores seng ved 5 tiden, hvor hun så har sovet halvanden times tid til. Men KUN hvis hun får lov at have hånden i munden på en af os - det er egentlig pudsigt, ikke? Der er selvfølgelig stadig helt håbløse nætter, men det er ikke så udsigtsløst som jeg tidligere har følt.
Søvnen blev bedre præcis fra den dag hun satte sig op. Jeg har aldrig stablet hende op, men ventet på, at det kom af sig selv, så det var en stor forandring for hende. Du havde forklaret, at der tit sker noget med søvnen, når de kan kravle, men det at sætte sig op er jo lidt de samme takter.
Hun er superivrig efter at komme fremad, og det gør hun ved at krybe afsted på maven. Jeg er så ivrig efter, at hun skal kravle 'rigtigt', tænk hvis det kunne give os endnu bedre nattesøvn... Hun sætter sig op, kommer ned på maven igen, og triller lystigt afsted. Men intet tyder på, at hun overvejer at kravle. Hun har været oppe og stå og vippe frem og tilbage, men det er snart længe siden. Når hun står på alle fire ender det altid med, at hun sætter sig op i stedet.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende med at lære at kravle?
Og et helt andet spørgsmål: Min datter er ligeså aktiv på puslebordet som alle andre steder. Jeg kan slet ikke styre hende. Derfor pusler jeg hende mest på gulvet. Bør jeg tage 'diskussionen' om at ligge stille med hende? Det føles som om hun er for lille til at forstå hvad jeg vil... Hvad synes du?
Så er der lige putning. Min datter er ude over den værste seperationsangst, omend hun er mere morsyg end nogensinde. Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre når jeg putter hende. Hvis jeg går, så græder hun i vilden sky. Hvis jeg bliver virker det som om jeg forstyrrer hende, så det tager rigtig lang tid før hun sover. Jeg har prøvet at gå frem og tilbage, men er hun først begyndt at græde, så bliver hun ligesom ved. Hvordan mon jeg bedst kan gøre? Jeg har nogen aftener brugt rigtig, rigtig lang tid på at putte, så jeg glæder mig lidt til at få styr på putningen.
Bedste hilsener fra Susanne