Svar: Amning af tvillinger - 2 mdr.
25. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med din uddannelse og tillykke med alle dine dejlige børn:o) Det er flot at du har klaret begge dele og derfor kun naturligt at du føler det har påvirket din mælkedannelse.
Du kan naturligvis godt forsøge at trappe flaskegivningen ned og så øge din mælkeproduktion, med hårdt arbejde så kan meget lade sig gøre. Du kan gøre det at du lægger til brystet hver gang børnene normalt skal spise, så de stimulerer dig til hvert måltid. Derefter kan du så efter behov supplere med lidt flaske, men ikke med så meget mælk at de ikke er i stand til at spise hos dig igen efterfølgende. De skal altså mættes med ekstra så de er rolige og falder i søvn, men ikke have så meget at de springer næste ammemåltid over. Du må forsøge dig lidt frem.
Hvis det viser sig at de har sprunget et ammemåltid over, så kan du så i stedet på dette tidspunkt malke ud. Det er en stor fordel at have tvillinger, når de handler om udmalkning og stimulation af brystet. Netop det at kunne lægge til samtidig øger faktisk mælkemængden med op til 60 pct. så det er altså meget vigtigt at du dobbelt ammer.
Jeg synes dog også at du skal medtænke at du har flere børn som har brug for deres mor. Du har i den sidste tid været meget fraværende på grund af eksamen, fødslen af de små nye osv. og dine større børn har også brug for din opmærksomhed og måske mere nu end ellers. Derfor skal du overveje om du vil bruge din tid på amning og udmalkning eller om du vil give flaske og på den måde få frigivet tid til de andre børn. Jeg ved godt at det kan være svært på den måde at prioritere, men det er man nødt til nogle gange:o)
Den mindste af dine tvillinger lyder ikke til at være så stærk som den største og jeg tror det er derfor han bliver lidt irriteret af at ligge på maven. Når hovedet falder ned i puden osv. så er det ikke særlig sjovt. Det skal dog ikke forhindre dig i fortsat at prøve og prøv at tænke over at han også kan være på maven, når han ligger hen over skødet hos dig, når du bærer ham på armen osv, så kan han ligge med maven på din underarm. På den måde kan han stille og roligt vende sig til det og i takt med at han bliver stærkere i nakken, så bliver han sandsynligvis også gladere for at ligge der.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske